Lärare med särskilda behov

Anmälningarna mot lärare förväntas kunna bli väldigt många när möjligheten tillkommer framöver.

Detta är väl inte så konstigt, egentligen, när vem som helst kan anmäla vilken lärare som helst, och när lärares allmänna oförmåga kablas ut tills öronen slår lock.

Hur exempelvis dålig undervisning bedöms blir dock intressant. Vad är ok och vad är inte det? Och i vilka fall hade den enskilda läraren kunnat påverka situationen?

Intressant är också möjligheten att utreda om lärare har diverse diagnoser som innebär olämplighet. Vilka diagnoser tänker man sig då, när diagnosen i sig snarare än lärarens arbetssätt verkar vara diskvalificerande? Vad får/får inte en lärare ”ha”? Ska studenter med dessa diagnoser verkligen utbildas till lärare på samhällets bekostnad? Bör man screena tidigare (är det detta som är det framtida antagningsprovet)?

Vilka andra yrken kan man tänka sig att det är olämpligt att ha med diagnos? Får man arbeta i skolmatsal? Som sjuksköterska, eller undersköterska för den delen? Journalist? Skatteindrivare? Politiker?

Tankarna skenar.

Comments
10 Responses to “Lärare med särskilda behov”
  1. Vad har ni för källa till detta om anmälningar & diagnoser? Det finns redan möjlighet att JO-anmäla & polisanmäla lärare. Dessutom tror jag det redan finns en möjlighet i Regeringsformen att avsätta statliga chefer p.g.a. sjukdomar eller funktionshinder.

  2. metabolism skriver:

    Jag läste artikeln om att många lärare förväntas bli anmälda av elever och lärare i DN igår

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-larare-kan-bli-anmalda

    men den gjorde mig mest förvirrad. Inte minst över det om diagnoser – vad menas? och hör det på något sätt ihop med stycket om att ingen ska kunna bli lättvindigt avskedad?

    Jag tycker att ökad rättssäkerhet för eleverna är bra, men blir väl som de allra flesta lärare lite orolig över vad det här kan innebära med tanke på de elever/föräldrar, som det väl alltid finns någon eller några av på varje skola, som har mycket starka och subjektiva åsikter om skola, lärare, undervisning och elevens förmåga …

    Man borde nog läsa på den nya skollagen!

    http://www.skolverket.se/lagar_och_regler/2.3351/2.2253

    /Janis

  3. metabolism skriver:

    På tal om det: Förväntas vi själva läsa och lära oss den nya skollagen, en diger lunta på 1196 sidor ( http://www.nj.se/produkt/9789138232347 ), eller är det sagt att vi ska fortbildas i denna på våra skolor?

    Ansvarsfördelningen undrar jag också över, som du också är inne på i inlägget. Nej, jag har inte lyckats med alla elever jag hittills i min korta karriär undervisat i – och jag tror dessvärre att jag heller inte kommer att göra det framöver. Är det där vikten av dokumentation kommer in och blir jag ”ansvarsfri” om jag som enskild lärare kan visa att jag ”larmat” uppåt, men resurser inte har kunnat ges?

    Många frågor blir det.

    /Janis

  4. Bertil Törestad skriver:

    Håller helt med dig i din skepticism. Nuförtiden haglar ju diagnoserna och det ses ju snarast som normalt att framträda med en ADHD-diagnos.
    Jag tror vi alla ska vara mycket mycket försiktiga med diagnoser (inklusive psykiatriker). Vi får aldrig glömma en av evolutionens huvudteser; meningen är att vi ska vara olika.

  5. Det där var en märklig artikel, Janis. Jag läste den retade upp mig på journalistens domedagsstämma och okunnighet, men orkade inte skriva.

    LÄrare blir ofta anmälda redan i dag. Ser inte varför lärarlegitimationen skulle öka anmälningslusten. Andan i artikeln är helt och hållet att lärare och elever är fiender som ska passa sig för varandra.

    • metabolism skriver:

      Ja, märklig var den.

      Men är det så att lärare ofta blir anmälda i dag? Jag vet inte, men jag har aldrig upplevt det själv, varken som skolförälder eller lärare. Brukar det inte stanna hos rektor ofta i så fall, och kan det inte bli fler anmälningar när det (som det förefaller) blir lättare att anmäla?

      /Janis

  6. blir det lättare? Det har alltid varit lätt att anmäla. Skillnaden ligger väl snarare i vad som händer med anmälan. Jag har haft anmälda kollegor. Det har dock i allmänhet inte lett till något.

  7. Bertil Törestad skriver:

    Som studierektor fick jag ibland ta hand om myndighetsanmälningar från studenter om diskriminering etc. Oftast var det djupt störda individer som ansåg sig orättmätigt förföljda, men utredningarna var tidskrävande och korrespondensen ibland bedövande. Jag ser framför mig något liknande nu.

  8. janlenander skriver:

    Den spontana reaktionen är förstås att eleverna ska kunna få hjälp att komma till rätta med lärare som missköter sig men ….

    Är det inte så att rektorer ska följa upp lärares viktigaste uppdrag, undervisningen, så att problem med lärare som missköter sig ska uppmärksammas av skolledningen utan att eleverna ska behöva anmäla?

    Är det inte så att de flesta som drabbas av dålig behandling genomlider den i tysthet och att de som bråkar mest oftast har mer egna problem än dåliga lärare?

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] bloomers”. Metabolism funderar kring vår underliga fascination kring det som sticker ut i Lärare med särskilda behov och tänk om det kunde finnas lite mer fokus på de unika individerna i den grå massan och deras […]



Kommentera

