En torr svensklärare om dåligt sex och usla citattecken

Jämställdhetsministern uttalande enligt DN:s tweet här ovan fick mig att tänka mycket, och inte bara på sex. Eftersom jag är en torr svensklärare reagerade jag främst på användningen av citationstecknen, eller citattecknen som vi också kan kalla dem. Det är en smaksak vad man vill kalla dem.

En smaksak är däremot inte hur man använder dess tecken, för detta finns det särskilda, och ganska många, regler. Såsom till exempel dessa:

1. Citattecken används vid citat; när någon ords citeras och upprepas ordagrant.

”Lärare är ett jävla pack”, sa ministern vid dagens presskonferensen om regeringens framtida planer för utvecklingen av skolan och avvecklingen av lärarkåren. (OBS! Fiktivt exempel) (tror jag)

2. De används i skrivna dialoger.

Och det hände sig den dagen anno 2011 att hela skolsverige hade samlats till den stora presskonferensen för att lyssna till skolexperten och för att skrivas på näsan.

”Lärare är ett jävla pack”, sa experten och tittade sig utmanande omkring. Ett sus gick genom församlingen, men eftersom merparten av de närvarande var medlemmar ur den trögtänkta svenska lärarkåren dröjde det innan någon kraftigare reaktion på förolämpningen kunde skönjas. Experten hann därför fortsätta en bra bit in i sitt tal innan någon utropade, och detta  på ett mycket dräpande sätt, ”Den som sa’et han va’et!”.

3. Runt titlar och namn

”Feltänkt – En kritisk granskning av idébakgrunden till svensk utbildningspolitik”,  skriven av Inger Enqvist och utgiven 2000 fick stort genomslag i skoldebatten.

Dokumentären ”Klass 9A”  visades i SVT våren 2011.

4. Vid smeknamn och öknamn.

Utbildningsministern har kallats ”rottingministern” av sina kritiker, medan han i kretsen av sina vänner sägs kallas ”Major Ein Zwei”.

5. Vill man fästa uppmärksamheten vid ordvalet används också citattecken.

Varför Jan och Meta valde att göra  ”katederundervisning” synonymt med god undervisning förbryllade många lärare som hade en något mer nyanserad syn på den komplexa frågan.

6. Nya främmande uttryck i språket kan också förses med citattecken, tills de smält in i språket.

”En-till-en” är för många skolor en utopi, och i stället för en dator per elev handlar det ofta mer om 0,1 datorer per elev.

7. Med citattecken kan man också uttrycka ironi, eller ett något avvikande användande av ordet.

”Feltänkt – En kritisk granskning av idébakgrunden till svensk utbildningspolitik”,  skriven av Inger Enqvist och utgiven 2000 fick stort genomslag i ”skoldebatten”.

”Dokumentären” ”Klass 9A”  visades i SVT våren 2011.

* * *

Detta om citattecken. För den som finner området spännande rekommenderas ”Svenska skrivregler” (Språknämnden) för fortsatt läsning. Här ska jag nu i stället återkomma till själva nyheten – eller rättare sagt rubrikvalet eller valet av citattecken i rubriken  –  ”Lärarna måste bli bättre …”:

Jag tycker det är ”jättebra” att lärare ännu en gång hängs ut som roten till allt som är dåligt, denna gång ”dåligt sex”.

”Lärarna måste bli bättre på att undervisa om sex” signalerar ju verkligen (och ännu en gång) att allt som är dåligt i skolan beror på lärarna. På DN:s förstasida har man däremot missat lite i rubriksättningen och skriver endast att undervisningen ska bli bättre och att regeringen satsar pengar på lärarfortbildning:

”Undervisning om sex ska bli bättre”

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni: Vi satsar 10 miljoner på fortbildning av lärarna i bland annat sex och samlevnad

Det är lite synd, för då kan man ju få intrycket att det är fler än lärarna som delar ansvaret för undervisningens innehåll (lärare behöver regelbundet fortbildning och någon måste skjuta till pengarna för att mycket av denna fortbildning ska kunna bli av). Som tur är är rubriken till debattinlägget densamma som i tweeten här ovan, så ordningen återställs.

Det knepiga är bara att när man läser Sabunis inlägg så kan man ingenstans läsa  ”lärarna måste bli bättre på att undervisa om sex”. I stället talas det om ”skolan”, så som det också görs i ingressen:

Det är viktigt för jämställdheten och för att motverka sexuellt våld och trakasserier. Skolverket får också i uppdrag att öka skolans kunskaper om könsskillnader i språk-, läs- och skrivutveckling. Även kunskapen om hedersrelaterat våld måste öka i skolan, skriver Nyamko Sabuni.

Mitt problem, förutom det att jag har cirka en dags utbildning i sex- och samlevnad från min femåriga utbildning, är nu hur jag ska tyda citationstecknens användning i rubrikvalet ”Lärarna måste bli bättre på att undervisa om sex”.

Jag har förstås en teori, men det är en alltför somrig sommarlovsdag för att bli så ”otidig” (eller att tala om för t.ex. rubriksättare att de måste bli bättre på sitt jobb).


Annonser
Comments
2 Responses to “En torr svensklärare om dåligt sex och usla citattecken”
  1. Emelie skriver:

    Vilket underbart inlägg! Jag skrattade mej igenom exemplen och resten uppskattade jag också. Själv har jag ingen utbildning alls i sex- och samlevnadsundervisning.

  2. metabolism skriver:

    Tack! Roligt att jag lyckades roa! Och det kan säkert bli roligt sen – när många, många ämneslärare som ska ha fortbildats för ”hela” tio miljoner – ska skrida till verket, fortbildade och kompetenta inom flera områden för vad-det-nu-kan-bli-per-lärarskalle …

    /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: