Horisontella eller vertikala arbetslag? För- och nackdelar?

From Flickr CC, by yug_and_her

Bland mycket annat funderar jag över horisontella och vertikala arbetslag, och varför skolor väljer det ena eller det andra sättet att arbeta. Är valet ett pedagogiskt eller organisatoriskt val? Vilka frågor är viktiga att ställa när man överväger för- och nackdelarna?  Vilket tror du är det vanligaste i skolan i dag?

Vilka är dina erfarenheter och tankar om horisontella och/eller vertikala arbetslag? Vilka för- och nackdelar ser du med att arbeta som ämneslärare med samma årskurs/er eller arbeta i  flera årskurser under läsåret? Hur påverkas lärarens planering och undervisningens innehåll? Har det någon betydelse för samarbetet mellan kollegorna?

Comments
13 Responses to “Horisontella eller vertikala arbetslag? För- och nackdelar?”
  1. Tweedelee skriver:

    Vi har delvis provat båda delarna och kan konstatera att det var kämpigt när man t ex hade många nior samtidigt. Vi gick tillbaka till det vertikala eftersom vi inte lyckades genomföra den andra organisationen på ett bra sätt, det finns säkert en massa fördelar men eftersom vi inte enbart jobbade i vårt eget arbetslag blev det varken bättre eller sämre.

    Den pedagogiska tanken försvann någonstans på vägen, eventuellt när skattepengarna gick till ett nytt torg.

  2. metabolism skriver:

    Nackdel horisontalt a-lag: NP och arbetet inför slutbetygen för niorna – tung arbetsbelastning! Fördel: åren man inte har betygsättning och/eller NP!😉

    Men att undervisa i både år 7,8 och 9 samtidigt – är inte det en stor nackdel med tanke på planeringen, jämfört med horisontell undervisning? Lärare i moderna språk och musiklärare är förstås vana …

  3. Tweedelee skriver:

    Planerandet kan vara en nackdel, fast å andra sidan fungerar det sällan likadant i två olika grupper… och som du säger, som språklärare får man hålla på med olika planeringar och tänker väl inte på att det är knepigt…

    Tänk på att åren du inte har NP så har du kanske en väldig massa sexor istället, och det är ju skoj på sitt sätt…;)

  4. Janis skriver:

    Jag har haft sexor OCH nior samma år … Det bästa av två världar, två feta flugor i en smäll!😉 /Janis

    • enligt O skriver:

      Kanske inte den bästa kombinationen just sexor och nior, men två årskurser är ganska lagom. Har arbetat i både horisontella och vertikala arbetslag och föredrog det senare trots att jag hade tre årskurser. När jag hade fyra nior kom jag aldrig ihåg vad jag sagt och inte sagt i varje grupp. Blev bara snurrigt.

      • metabolism skriver:

        Jag undrar över hur man hinner planera, och planera bra och läsa in sig på material etc, när man har tre årskurser … i två ämnen … plus några undervisningsgrupper till … Det blir till att ta reda på, men kanske har någon några bra tips? /Janis

  5. elisabeth smeds skriver:

    Hur man än vrider och vänder sig så finns det möjligheter och svårigheter. Jag var van vid horisontellt men vi blev omorganiserade och jag fick en 7:a och 9:a som jag matchade vissa av arbetsuppgifterna/redovisningsmöjligjheterna med och det var mycket intressant och givande!

  6. Janis skriver:

    Ja, det kan jag tänka mig att det var! Jag planerar också gemensamma teman – och vad roligt om man också kan låta klasserna ta del av varandras arbete också, men det är lite svårare att få till rent praktiskt. /Janis

  7. janlenander skriver:

    Eftersom jag behöver tid för att lära mig namn och bygga relationer så vill jag ha gott om tid att möta eleverna. För mig är valet av enkelt då jag tycker att olika innehåll är en stimulans för min undervisning. Att undervisa 7or – 9or samtidigt är bara roligt och ämnesintegrering sker bättre med en mindre grupp som får möta många ämnen i samma tema. Ytterligare ett skäl för vertikala arbetslag.

  8. metabolism skriver:

    Jag undrar om vi riktigt menar samma sak med horisontella/vertikala a-lag, eller rättare sagt om det var ett för luftigt begrepp för att säga något om?
    I ett vertikalt arbetar man med flera årskurser, men även i ett horisontellt arbetar man ofta i två (6-7, 8-9 etc). Skillnaden mellan dem är då att du i vertikalt kan arbeta i hela 3-4 årskurser – vilket också ger många fler lektionsinnehåll att planera.
    Du nämner ”mindre grupp” som om det hör till vertikala a-lag, men där förstår jag inte hur du menar, det kanske hör till en ämnesintegrerings-organisation?
    Både du och jag har talat om lärares arbetsbörda, så jag kanske skulle ha varit tydligare och talat om antal undervisningsgrupper i meningen olika lektionsinnehåll – den måste ju påverka om du har många olika årskurser att planera för än om du har flera klasser i samma årskurs som du kan köra ”ungefär samma grej med”. (Även om man kan ha samma stoff i olika årskurser, förstås, men med lite olika arbetsuppgifter.)
    När man talar om lärares undervisning talas det aldrig (?) om det här, att det kan skilja sig mycket åt hur många olika grupper (avseende innehåll) man har att undervisa och vad som kan sägas vara rimligt – hur kommer det sig, tro? /Janis

    • janlenander skriver:

      Jag lyfter fram att min stora svårighet handlar om att bygga relationer med eleverna och att anpassa innehållet i varje lektion till den nivå som är bäst för eleverna. Förberedelsearbete och efterarbete kring formativ bedömning är också en av de saker som fyller mycket av min tid.

      För mig är alltså inte själva innehållet i sig själv någon stor utmaning och det känns som att där finns en punkt där vi skiljer oss tydligt åt. Att ha två klasser (större grupp) i samma kurs samtidigt är för mig bara besvärligt då det blir svårare att hålla isär vad som görs i vardera klassen. Denna skillnad i var våra utmaningar finns påverkar också vår syn på arbetslagens utformning.

  9. Spännande att läsa andras perspektiv och funderingar. Vi går från vertikal till nästan horisontell organisation nu till hösten. Åk7-9. Vi hoppas att det ska bli lättare att hålla fokus på elevens behov och ge fler möjligheter till samarbete över ämnesgränserna. Vi får se vad som händer

  10. Rikard skriver:

    Om du läser detta Johanna! Hur har det gått! Funkar det bra att arbeta i ett horisontellt arbetslag. Vi funderar att gå över till det horisontella tänket nästa läsår!

Kommentera

