”Skolans roll måste vara mer fostrande”

 

Jag slipper själv kommentera mycket i Lotta Edholm och Almegas debattinlägg i SvD, för det gör Helena von Schantz med den äran, och antagligen med mer känsla än att jag hade lyckats uppbringa.  Läs här!

Visst är en viktig del av elevernas fostran att till exempel lära dem att lämna in sina arbeten i tid – det blir ju så mycket enklare då, inte minst för läraren … och för eleven längre fram, i arbetslivet. Men inte är skolan bara en plats för ”att ge bättre foder år näringslivet” som Helena så mitt i prick uttrycker det. Och, till alla som förfasar sig över den förmodade slappheten gentemot eleverna – det är barn och ungdomar som går i skolan, vi får aldrig, aldrig glömma det. Vi ska inte ta dem i örat, utan leda dem vid handen. Inte ”dalta”, men heller inte döma och fördöma. Vi fostrar aldrig ansvarstagande med hårda nypor, ansvarstagande kommer ur viljan och känslan av att vara delaktig och medansvarig.

Vill vi att elever lär mer och blir mer ansvarsfulla i sitt lärande så är det genom vår undervisning vi når dit, precis som Helena skriver. Ge lärare tid att vara de bästa lärare de kan vara och hålla så väl förberedda lektioner de kan, så kommer mycket av det som nu ska nås genom kontroll och uppifrån-direktiv automatiskt på köpet.

En sak till:

Av vissa politiker skulle jag önska lite mindre inblandning i skolfrågor och mer krafttag i andra frågor, som till exempel den här och andra liknande samhällsfrågor som ofta och allvarligt påverkar elevers ”brister i handlingskompetenser som servicemedvetenhet, ansvarstagande, initiativförmåga och affärsmässighet. (Fick redigera Edholm/Almega-citatet, för det blev ju bara för löjligt …) Om jag i stället travesterar den efterlysning debattörerna gör, så skulle den lyda såsom så: Jag efterlyser en diskussion kring den strikta uppdelning som i dag råder mellan å ena sidan elevers skolgång, och andra sidan samhällets insatser för elevers psykiska och fysiska hälsa. Det finns inte en lärare som inte kan vittna om hur fruktlöst (för att bara välja ett av många adjektiv) det är att komma och tala om ansvar och initiativ med en elev vars hela tillvaro gungar.

Lotta Edholm och Almegas gemensamma debattinlägg visar att både lydnadsskolan och skolans syfte behöver diskuteras vidare.

 

by Lost in Transit, Flickr CC


 

 

 

 

 

 

Comments
3 Responses to “”Skolans roll måste vara mer fostrande””
  1. Anonym skriver:

    Mest fruktansvärd är just det att elever saknar totalt hjälp av samhällets sida. Nästa fråga blir, varför? – vilka mekanismer ligger bakom? – månne det inte vara inkompetens el infobrist från skolans sida? Kommunikation mellan olika ansvastagare är det mest viktiga.
    Tack!

    • metabolism skriver:

      Det kan nog hända att skolan kan vara dålig att rapportera till andra instanser – men oftast tror jag att det handlar om att skyddsnätet är långt ifrån så stark som många tror eller har trott. Jag för min del trodde till exempel, tills jag fick lära mig motsatsen, att familjer med barn inte kunde vräkas … åtminstone inte utan att samhällets skyddsnät fångar in dem som faller … så naiv var jag. Skolan kan larma de sociala myndigheterna och ingenting händer för det finns inget de soc myndighterna kan göra. Så illa är det, och det måste förändras. /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] von Schantz har läst och reagerat, liksom Metabolism, Inga Magnusson och Ordklyverier bland andra. […]



Kommentera

