Introvert och lärare

Bubbla

Bubble av chefranden. Via Flickr.com. CC-by.

Via doktorspinn  hittar jag Carl Kings text 10 Myths About Introverts  och jag funderar på det här med introverta i klassrummet. Jag saxar:

A section of Laney’s book maps out the human brain and explains how neuro-transmitters follow different dominant paths in the nervous systems of Introverts and Extroverts. If the science behind the book is correct, it turns out that Introverts are people who are over-sensitive to Dopamine, so too much external stimulation overdoses and exhausts them. Conversely, Extroverts can’t get enough Dopamine, and they require Adrenaline for their brains to create it. Extroverts also have a shorter pathway and less blood-flow to the brain. The messages of an Extrovert’s nervous system mostly bypass the Broca’s area in the frontal lobe, which is where a large portion of contemplation takes place.

Boken Carl King har läst är The Introvert Advantage (How To Thrive in an Extrovert World), av Marti Laney, Psy.D. Jag har inte läst den, så jag vet inte heller hur vetenskaplig den är. Det förhindrar dock inte att man funderar lite på hur introverta och extroverta personer fungerar i, och interagerar med varandra i ett klassrum.

King har gjort en egen lista med myter om introverta: de är blyga, gillar inte att prata, gillar inte människor eller att vara ute bland människor, kan inte slappna av och ha kul samt att om de bara fixar sig själva så kan de bli extroverta människor.

Så är det inte riktigt:

Introverts typically relax at home or in nature, not in busy public places. Introverts are not thrill seekers and adrenaline junkies. If there is too much talking and noise going on, they shut down. Their brains are too sensitive to the neurotransmitter called Dopamine.

och

Introverts are perfectly comfortable with their own thoughts. They think a lot. They daydream. They like to have problems to work on, puzzles to solve. But they can also get incredibly lonely if they don’t have anyone to share their discoveries with. They crave an authentic and sincere connection with ONE PERSON at a time.

Bubblor

Bubble Madness av Cayusa. Via Flickr.com. CC-by-nc.

Som introvert (japp!) känner jag igen mig i det mesta King skriver om. Kan det förklara varför jag ibland blir väldigt trött av att vara i klassrummet? Det har inte med ljudnivån att göra, eller att eleverna skulle vara stökiga (för det är de inte). Kan det förklara varför jag ibland känner mig som en bluff när jag ska peppa eleverna till att slappna av/prata mer? Kanske.

Som lärare förväntas jag (eller är det jag som ställer dessa krav?) att ständigt skicka ut signaler, skriftligt, verbalt och via kroppsspråket, att det ska pluggas, interageras, tyckas, tänkas, reflekteras, ifrågasättas, skrivas, läsas, planeras, redovisas och så vidare. Det kan nog vara tröttsamt för de flesta – introvert som extrovert – men är man introvert innebär det här att man har ett ständigt krav på sig att verka utåt samtidigt som man vill och behöver dra sig inåt.

Min strategi för att överleva som introvert i en skola vars krav ständigt växlar mellan att vara introverta och extroverta (”reflektera i grupp”) är att variera arbetsuppgifterna så att jag har tid att sätta mig med varje elev eller så att jag får tid att sätta mig och smälta det som händer i (och ibland utanför) klassrummet. Det funkar för det mesta.

Comments
3 Responses to “Introvert och lärare”
  1. Bertil Törestad skriver:

    Moderna psykologiska teorier om introvert/extrovert-dimensionen hävdar att
    introverta har en hög hjärnaktivitet i normala fall och därför inte vill överstimuleras. Med extraverta förhåller det sig tvärtom. Den extra aktivering (´arousal´)som introverta känner bidrar till lättare inlärning.
    Extroverta klrar ofta uppgifter bättre när de samtidigt får yttre stimulans. Jag har själv gjort sådana experiemnt där extroverta bättre klarade en mängd matematikuppgifter när de fick höra sorl i hörlurar än vad introverta gjorde, som klarade sig sämre under störning.

  2. Intressant! I klassrummet finns det många elever som inte kan jobba om de inte har musik i hörlurarna, så det stämmer ju överens med dina resultat. Jag har också märkt att många elever, tycker att det är jobbigt när det är tyst i klassrummet, precis som att en del tycker att minsta viskning kan vara jättejobbig.

    Hur man möblerar klassrum borde rimligtvis också påverka introverta och extroverta. I de klassrum jag jobbar i är väggarna ljusa, inga affischer sitter uppe och det är rätt kalt. Tanken med det är att ta bort yttre stimulans så att eleverna kan fokusera (inte min idé), men nu kanske man ska hitta något bra att sätta upp så att folk kan ha något att vila ögonen på.

    Bertil, om du vill och kan så får du gärna utveckla det här med introverta och extroverta människor i skolan, för det är väldigt intressant.

  3. Bertil Törestad skriver:

    Det finns mycket forskning kring dimensionen extraversion/introversion. Skillnaden består alltså i att individer varierar i hur aktiva (aroused) deras hjärnor är
    (enkelt uttryckt). Introverta är mer reaktiva än extraverta men extraverta är litet snabbare rent motoriskt. Omstridd är dock forskningen som visar att introverta är mer kreativa och känsliga är extraverta. Introverta uppskattar lediga dagar utan sysselsättning bättre, medan extroverta tycker om att umgås med människor och vill göra saker och ting. Dimensionen har säkerligen betydelse för yrkesval mm.

    När det gäller stimulans så menar man att det finns en optimal stimulansnivå (aktiveringsnivå, arousalnivå) som alltså extroverta vill nå upp till (därav deras aktivitet) och introverta vill fjärma sig från. Dimensionen antas ha en biologisk bas.

    Andra viktiga dimensioner jämte denna är emotionell stabilitet/neuroticism och psykoticism/överjag. Psykoticism innebär en större känslighet för stress och en benägenhet att utveckla psykiska störningar meadn överjag innebär omhändertagande, normföljande och konventionell.

    Mycket mer finns att säga. Den som utvecklade dessa
    teorier var främst britten Hans J. Eysenck.

Kommentera

