Det enda jag är säker på

… är att jag inte är säker på något alls.

The cup that can only be half-full, by vrogy. Flickr CC. Jag ser någon slags bildsymbolik som rör mig vid anställningsintervjuer, men riktigt vad det är är jag inte säker på.

Jag går på semester efter två år i ”branschen” och vet på vissa plan mindre än någonsin. Det kan ju vara jobbigt, men egentligen är det inte det. Det är bara att tänka vidare och fortsätta lära. Men ibland passar det inte att inte vara säker.

På anställningsintervjuer, till exempel.

På intervjun som jag var på i förra veckan tror jag att jag talade alltför mycket om min osäkerhet, än ansträngde mig om att ge ett gott första intryck av en säker pedagog säker på sin sak.

Men när de ställer sina frågor –  då tänker jag bara på att det kan man ju inte med självklarhet orda om. Det finns ju massor av olika faktorer. Olika situationer. Mängder av saker att ta hänsyn till. Dessutom kan jag då inte allt. Redan.

Och sen säger jag tyvärr det. Högt.

Om jag inte är så ärlig så jag säger något som jag hellre borde ha hållit tyst om, i stället för att  ta upp något som skänker guldglans åt min person. Nä, då – vid anställningsintervjuer behöver jag inga fiender, inte med en sån vän som jag. (Står jag på min eller arbetsgivarens sida? Eller A-kassans sida?😉  )

Det enda jag är säker på är att jag inte är bra på att vara säker på min sak, än mindre tala för mig själv – och det är säkert inte särskilt bra på anställningsintervjuer.

Comments
4 Responses to “Det enda jag är säker på”
  1. Bertil Törestad skriver:

    Det är just dig de borde anställa!
    Men det vet de inte.

  2. Som arbetsgivare skulle jag verkligen dra öronen åt mig om någon sade sig vare alltför säker på sin sak, i synnerhet som lärare. Jag håller helt med Bertil ovan.

    • metabolism skriver:

      Tack, jag hoppas du har rätt! Och jag vet ju faktiskt en gång när jag var arg på mig själv och tyckte att jag pratat bort mig att det inte var så illa – de ringde senare men då hade jag redan fått jobb. Och att andra intervjuer inte gav mig jobbet kan ju ha berott på helt andra saker. Ibland blir man nog lite väl självcentrerad och navelskådande – det är inte värre än att det finns någon annan med bättre kvalifikationer för just den tjänsten. /Janis

Kommentera

