Sista veckorna

Skolkorridor

Bilden School Bokeh av shinealight. Via Flickr.com. CC by.

De sista veckorna i skolan är de värsta. De är värre än när vintermörkret är som mörkast.

Många elever har sparat många eller alla sina uppgifter till slutet. De sitter med ett berg av rester. Vi lärare kan inte säga ”skyll dig själv”. Vi kan inte säga ”varför lyssnade du inte på mig?”. Istället måste vi (jag skriver vi för att känna mig mindre ensam) släpa, bära och putta eleverna över mållinjen. Om de misslyckas är det mitt fel. (Jag vet att det inte bara är mitt fel att situationen uppstått, men det är upp till mig att fixa problemet IG om det blir ett IG.)

Samtidigt passar lärarna på att åka på studieresor och ställa in majoriteten av undervisningen, ordna obligatoriska trivselgrillningar som förhindrar mina elever att gå på mina lektioner, samt ordna restdagar där eleverna uteblir från mina lektioner för att de jobbar med rester i andra ämnen.

Eftersom betygen sätts i slutet av maj trots att eleverna går ut hela två veckor senare så ger eleverna upp. Lärarna har nämligen sagt att efter datumet då betygen sätts finns det inget att göra. När jag säger till eleverna att betyget kan ändras fram till dess att eleverna får det i handen säger de: ”Men X sa att det är kört.” Och då är det så.

Sen är det Krille ballong och nationaldag och då försvinner tre skoldagar.

Det är som att vi just nu motarbetar oss själva.

Comments
3 Responses to “Sista veckorna”
  1. Bertil Törestad skriver:

    Så där var det när jag var ung också!

  2. metabolism skriver:

    Hmmm… Kan man säga att skolan aldrig lär sig? /Monica

  3. Jan Lenander skriver:

    Budskapet från rektor och kanslister är inte nådigt när det gäller sent inkomna ändringar av betyg. Trycket från eleverna om sista minuten förbättringar är inte litet. Visst springer vi om varandra i underliga cirklar och det känns som att det skulle finnas bättre lösningar men några uppenbara sådana finns inte.

    När vi pratar om allas ansvar känns det viktigt att säga att Skolans problem är enbart ledningens fel för lärarkåren har haft alldeles för många som velat ge oss dåligt samvete. Lärare i allmänhet tar mer än väl det ansvar som är rimligt att begära och vi behöver inte som kår finna oss i att vara syndabockar.

Kommentera

