Varför inte lyssna på forskningen? « Eva-Lotta Hultén

Varför inte lyssna på forskningen? « Eva-Lotta Hultén.

Jag retweetade med eftertryck, men det räcker inte!

Eva-Lotta Hultén skriver på sin blogg och i GP om att både pedagogisk forskning och neurovetenskap visar detsamma, och att detta är tvärsemot den väg utbildningsminister Björklund lett och nu fortsätter leder oss in på. Det finns forskning om skola och lärande som använts i skolan med gott resultat – låt oss lära av den och låt lärare få tiden, organisationen och  förutsättningarna för att göra detta.

För ”vad hjälper aldrig så mycket god forskning, inom vilken disciplin det vara må, om tid för pedagogernas eget lärande saknas?”.

Ur artikeln, som läses i sin helhet via länken här ovan, har jag plockat följande:

  • kunskap är inte något man enkelt kan ”pumpa in” i elevernas hjärnor
  • prov är inte ett mer än ett mycket begränsat mätverktyg i kunskapssammanhang
  • något av det viktigaste skolan kan arbeta med är att få eleverna att känna att det de lär sig är relevant för dem
  • den absolut största bristvaran inom skolan är tid till att reflektera, lära nytt och pröva nytt

Tack till @HvonHumbolt och @PatrikLandstrom för ett gott tweet!

Uppdatering: Mer om skola och hjärnforskning i DN i dag: Så vill hjärnforskarna ändra skolan 

Comments
One Response to “Varför inte lyssna på forskningen? « Eva-Lotta Hultén”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Om skolnära forskning som redan finns och om nödvändigheten av att lärare får reflektera över undervisningen skrev jag nyss om HÄR. […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: