Lästips: Kerstin Thorvalls kapslar och Astrid Lindgrens Pippi

Thorvalls sista önskan | Kultur | SvD.

Astrid Lindgrens föregångare | Nationalencyklopedin.

Bägge två, i ett och samma lästips, verkar kanske lite udda? Men de var vänner Kerstin Thorvall och Astrid Lindgren, och medan Astrids Lindgrens Pippi  kanske inte var så unik som vi tror, så är både Astrid och Kerstin unika, och orden hade de båda.

”Lilla knoe i exilen!

Jag far till Amerikat på 14 dar nu om tio minuter men jag vill i all hast säja dej: Att din tå oroar mej väldigt, men din framtid icke. Framtider blir på det ena och andra viset men aldrig som man tror just. Och vad som än händer så har du orden, glöm inte det. And how!…. Hej då Astrid”

På Kerstin Thorvalls gravsten ska nu hennes eget eftermäle ristas in:

Hon var en människa som ville säga som det var och hon lärde sig aldrig att inte alla ville veta det.

Jag tycker mycket, mycket om Kerstin Thorvalls ”När man skjuter arbetare” och ” ”I skuggan av oron” och hoppas verkligen att den tredje delen i trilogin kommer i nytryck snart! Eller varför inte ge ut hela trilogin ”Berättelsen om Signe” på nytt? Detta att det ska vara så svårt att få tag på böcker ibland, det är oerhört sorgligt och väldigt irriterande!

Utgivning enligt Albert Bonniers förlag:

Vuxenböcker:
Förstå mig (1957), Gustav Jonsson/Kerstin Thorvall-Falk
Kvinnoglädje (1959)
Den nya kvinnan (1965)
Jag vill dansa (1965)
I min trotsålder (1972)
Det mest förbjudna (1976)
Den lyckliga kärleken (1977)
Oskuldens död (1977)
Ensam dam reser ensam (1979)
Doften av pion (1980)
Din lycka är min (1981)
”Tänk, om det är klimakteriet” (1982)
Den försvunna mamman (1985)
Svart resa (1987)
Tacka och ta emot (1987)
Nedstigen ängel (1991)
När man skjuter arbetare (1993)
I skuggan av oron (1995)
Från Signe till Alberte – kärleksfullt och förtvivlat (1998) NÄR KOMMER DEN I NYTRYCK? SNART HOPPAS JAG! 
Provokationer,Passioner,Personer och en och annan Hyacint (1999)
Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig (2000)
Nödvändigheten i att dansa (2001)
Upptäckten (2003)
Porträtt av ett mycket litet barn (2004)
Jag är en grön bänk i Paris (2005)

Ungdomsböcker:
Boken till dig (1959)
Flicka i april (1960)
Thomas, en vecka i maj (1967)
”Vart ska du gå?” ”Ut” (1969)
Jag vill också vara med (1973)
”Vart ska du gå?” ”Vet inte” (1975)
Att älska Sussy (1976)
Boken till dig (2000)

Barnböcker :
Anders och hans stora bror (1966)
Gunnar gör mål (1966)
Peter möter Cecilia (1970)
I stället för pappa (1971)
Godnattsaga för Anders, nästan 4 (1974)
Min pappa säger, att din pappa sitter i fängelse (1974)
Sara (1975)
Mera om Sara (1977)
Jonas och kärleken (1980)


Kommentera

