Jag utmanade ”enligt O” – och föll på eget grepp

Jag utmanade Linda på bokbloggen enligt O:

Ta en snabbtur i bokhyllan och plocka ut de 10 som bara måste få med dig om du snabbt måste lämna ditt hem! Tänk inte länge, grabba bara tag i måstena!

Och så gjorde jag detsamma, under stress och press valde jag ut tio – och lämnade kvar många som inte kan låta sig lämnas kvar! Inte ens om man har bråttom! Om man måste packa ett minimum av böcker att ha med sig till till exempel en öde ö, då tror jag bestämt att man inte kan ta med sig färre än tjugo. Eller trettio. Men mer troligt fyrtio eller femtio.

Hur som helst fann jag så många bra böcker i bokhyllan så jag återigen tänkte att man borde borde verkligen ta en lång köppaus och bara läsa om gamla favoriter. De skulle räcka väldigt länge, tror jag. I sommar måste jag fortsätta på förra sommarens projekt: rensa ut för att ge plats för nytt. Mitt mål är att ha bokhyllor fulla av bara de böcker som läses om gång på gång, har lästs om och hållit måttet, eller sådana som jag vill läsa om.

LISTAN – i den ordning jag virrade omkring och valde dem:

1 Strändernas svall, Eyvind Johnson

2 Midnattsbarnen, Salman Rushdie

3-4 Sinuhe egyptiern, Mika Valtari

5 Fågeln som vrider upp världen, Haruki Murakami

6 En lämplig ung man, Vikram Seth

7 Räddaren i nöden, J.D. Salinger

8 Fyren, Virginia Wolf

9-10 De två första delarna ur trilogin Här under polstjärnan (Högt bland Saarijärvis moar, Upp trälar, Söner av ett folk), Väinö Linna .

Funderade på att ljuga om att de stod i en sådan där bokbox och därför borde räknas som en, men ljuga ville jag ju inte och argumentet håller väl inte riktigt. Om argumentet håller får jag med alla tre av Linna, och har en bok till att ta med –  då  blir det Fogelströms Stad-svit, för den köpte jag i en sådan där box när de gamla böckerna lästs sönder, och den är förstås en av de omistliga.

Usch, det var ingen lätt uppgift, förlåt att jag utsatte dig för detta, Linda!

Comments
3 Responses to “Jag utmanade ”enligt O” – och föll på eget grepp”
  1. enligt O skriver:

    Rätt kul ändå vilka böcker det blev under press. Riktiga tegelstenar du fått med dig! Älskar Vikram Seth, har inte läst just fågeln av Murakami, men väl tre andra. Satansverserna gillade jag, men har inte läst något mer av Rushdie.

  2. Så mycket finskt. Kul! Början på Väinö Linnas Okänd Soldat är bland det bästa som har skrivit. ”Ditt tal är som flugors surr i mina öron” har blivit ett familjeuttryck och min äldsta dotter heter Nefer, efter Sinuhe.

  3. metabolism skriver:

    Linda: Jag har mer och mer fått smak för noveller, men tegelstenar är alltjämt den bästa form en bok kan komma i! Har sparat Satansverserna alldeles för länge, men det är som att det är en karamell jag vill spara för att ha kvar, för jag minns hur sorgligt det var när Midnattsbarnen lästes slut!

    Helena: ”Flugors surr” har gått i arv från min mor och från mig till mina barn (som passande nog är mycket talträngda. Var det Kapta han hette, Sinuhes följeslagare?
    Nefer är ett vackert namn, men jag förstår att du valde kortformen före Nefernefernefer😉 Kanske kan jag få en sondotter vid namn Minea någon gång?
    Finländarna står i högsäte i min bokhylla, jag är intdoktrinerad – och väldigt glad för det!
    /Jaana

Kommentera

