”Skolan blir bara bättre och bättre” – DN.SE

Den är så oerhört bra denna artikel varifrån jag citerar nedanstående, så jag hoppas den läses av många, många.

Tänk er den första fotbollsträningen som 7-årig blivande fotbollsspelare. Du sitter förväntansfull och väntar på tränaren. Det visar sig vara en stadig 50-årig farbror som entusiastiskt springer omkring och visar dig hur man gör bredsida, nickar, kastar inkast och så vidare. Från din plats på läktaren får du en 60-minuters högklassig lektion i hur man sparkar boll. Efter träningen säger tränaren att nästa vecka skall han visa vristskott och dribblingsfinter. Längtar du till nästa träning? Klarar du att sitta still och lyssna? Skulle du visa brist på disciplin? Har du lärt dig vad tränaren visade?

LPO-94 säger något annat. Det är eleverna som skall göra jobbet, lett av läraren. Det är inte lärarna som ska svara på frågorna, vi ska ställa dem. Om eleverna ges utmaningar och tränas att tänka själva, blir deras hjärna mindre som ett lager och mer som en verkstad. Detta har vi försökt göra i 17 år med LPO-94 och tyvärr är det svårare att mäta den kunskap som eleverna tillgodogjort sig, jämfört med att rabbla floder eller grundämnen. Det är lättare att mäta det som präglade den äldre skolan och det förra betygssystemet.

via Skolan blir bara bättre och bättre – DN.SE.

Min lilla invändning är att artikeln stundtals mer blir en beskrivning över hur skolans verksamhet är/ kan vara när den är som bäst, eller när den fungerar som det är tänkt, än hur det i verkligheten är på alla skolor. Fungerar alla arbetslag så som läraren och debattinläggets författare Fredrik Karlsson beskriver det, till exempel? Samarbetas det över ämnena och finns det tillräckligt med tid till god elevvård? Eller är det så att bägge sakerna förekommer, men inte alls i den utsträckning du skulle önska och som skulle behövas?

Med dagens rubriker om Björklunds senaste ”skolutvecklande åtgärd” –  inskrivningen av skolk i terminsbetygen –  så citerar jag också Fredrik Karlssons slutrader.

Jag började med att beskriva hur man kan vara skicklig på sitt jobb. En av de allra skickligaste är Jan Björklund. Han har nästan helt oemotsagd skapat bilden av en skola i kris. Han har fått stora delar av svenska folket att tro att skolan blivit sämre. Det har byggt hans karriär. En skickligare politiker har jag knappast sett.

Comments
4 Responses to “”Skolan blir bara bättre och bättre” – DN.SE”
  1. Vidi skriver:

    Processerna i skolan blir ”bättre”, fler trivs,
    men resultaten faller. Och lärarutbildningen får
    allt färre och svagare studenter. Var finns pro-
    blemen?

    • Janis skriver:

      Till stor del ligger problemen i att lärare inte ges möjlighet att arbeta med kunskap och elever i fokus (utan är allkonstnärer med allehanda sysslor), skulle jag vilja säga. Fick vi koncentrera oss fullt ut på lektioner och för att utveckla skolan och lektionsinnehållet, då skulle många problem lösas.

  2. Ordklyverier skriver:

    Frågan är om kunskaperna har försämrats eller förändrats? Vilken kunskap testas i mätningar och vilken kunskap vill vi att eleverna ska nå?

    • metabolism skriver:

      Ja, det är frågan. Fritt och kritisk tänkande elever som vet att utgå ifrån de kunskaper de har – eller kanske inte har! (kanske kan kallas ödmjukhet och öppet sinne) – och hur att finna, värdera och bedöma de fakta och underlag som behövs för välgrundade beslut och åsikter, är det egentligen mycket svårare än så? /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: