Uppdatering: Ökad lärartäthet följd av lärarlegitimation

Den 5/3 skrev jag:

Jag väljer att vara optimistisk, och ser införandet av lärarlegitimation som det som kommer att höja lärartätheten i skolorna.

För när varje elev ska undervisas av en ämnes- och åldersbehörig lärare i varje ämne då måste fler lärare anställas. Svensklärararen utan examen i andra språk kan inte längre kvacka i språkval engelska. Eller SO-läraren i matte. Och eftersom det självklart inte går att anställa människor hur som helst på tjänster på 17%, 24% eller ens 66% så blir följden att det blir fler lärare i skolan! Somliga lärare fungerar då som resurslärare när de inte själva undervisar och som administrationsförstärkare. För att inte tala om att samtliga lärare får möjlighet att mer koncentrerar sig på undervisning, planering och efterarbete ! Voila! Två lärare i varje klassrum blir vanligt förekommande! Halvklassundervisningar blir vardag och inte bara lyx! Lärare har gott om tid att samtala med elever både i och utanför klassrummet! Alla blir sedda! Individualiseringen blir mer än en stilla nåd att bedja om!

Tänk att lärarlegitimationen ändå var vad som löste det stora problemet i skolan – att lärare ges möjlighet att undervisa!

* * *

Så, ja – jag kanske också kan instämma i applåderna för lärarlegitimationens införande.

Det blev visst hastigt och lustigt en lärarlegitimations-trilogi:

2. Likvärdiga introduktionsår?

1. Nej, jag förstår inte vitsen med lärarlegitimation.

I dag, två månader senare, väljer jag att sluta försöka lura mig själv  –  självhjälpsböckerna och positivitetskonsulterna får säga vad de vill, för det fungerar inte att tänka positivt. Jag gör som Bodil Malmsten i ett helt annat sammanhang och citerar Imre Kertész: ”Skillnaden på en optimist och en pessimist är att pessimisten är bättre informerad”:

I dag rapporterar Lärarnas Nyheter att ” Fyra av tio kommuner måste inrätta deltidstjänster som en följd av lärarlegitimationen eftersom det blir svårt att erbjuda heltider som stämmer överens med lärarnas behörighet.”

.

.

”Måste”?

Comments
8 Responses to “Uppdatering: Ökad lärartäthet följd av lärarlegitimation”
  1. Morrica skriver:

    Yey!

    Din vision är inte bara lockande, den är rimlig!

    • metabolism skriver:

      Låt oss hoppas det! Annars kan det ju vara en oförutsedd konsekvens, som kommer att ge svåra konsekvenser för anställningsvillkoren – men det är ju en svartsyn som vi väljer bort nu när vi skådat ljuset i tunneln!

  2. Pingback Fönster mot bloggvärlden skriver:

    Idag har jag varit på Skolverkets konferens om reformen att införa lärarlegitimation och om Lärarlyftet ll. Meningen med konferensen var att vi som anställer lärare får kunskap om reformen och vad vårt ansvar är i implementeringen av den. Det är många reformer i skolan nu och det känns inte som att mina möjligheter att vara pedagogisk ledare ökar när jag måste administrera och planera för dessa reformer.

    http://blogg.aftonbladet.se/bloggbladet/2011/03/vad-tycker-du

  3. B skriver:

    Jag har försökt få fatt på svaret, men är antagligen trögtänkt. Kan någon hjälpa mig? Vad är det egentliga syftet med att införa lärarlegitimation?

  4. metabolism skriver:

    Jag är inte rätt person att förklara, för jag vet inte mer än när jag skrev det här (som tar upp olika skäl)
    https://metabolism.wordpress.com/2011/03/04/nej-jag-forstar-inte-vitsen-med-lararlegitimation/.

    Skilja agnarna från vetet, är väl tanken – eftersom lärarexamen tydligen inte var tillräckligt för många skolor och kommuner, eller något man behövde lägga större vikt vid.

  5. Jan Lenander skriver:

    Vilken härlig vision. Den obehöriga läraren kompletteras med en ytterligare lärare medan den obehöriga kompletterar sin utbildning. Vi har två vuxna i klassrummet i mycket större utsträckning och skolan bygger upp sina reserver för svåra situationer.

    • Janis skriver:

      Som behörig lärare vill jag inte vara ett ”komplement” … Det låter som en risk det du tar upp och som jag inte ens tänkt på, att nyanställningar (av behöriga, eller nyexaminerade som behöver sin legitimationstjänstetid) skulle handla om att få ”ruljansen att fungera” medan obehöriga lärare utbildar sig. Det var inte vad som låg i min vision! Men kanske menar du inte så (och om det har något med att bygga upp reserver för svåra situationer göra)?
      /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] KU-anmäld för tv-uttalande (SR Ekot), Frågor och svar om lärarlegitimation (Skolvärlden), Ökad lärartäthet följd av lärarlegitimation (metabolism), Reform med lärarlegitimation underfinansierad (Lärarnas […]



Kommentera

