Lärarlöner, amerikanska lärare och soldater

Aftonbladets ”Skolgranskning” ställer i dag frågor om lärarlöner till åtta kommundirektörer. Den första frågan är

1. Borde lärarna i din kommun ha högre lön?

och svaren blir:

  • Inte generellt. Men det borde vara större lönespridning. Duktiga lärare ska ha bra lön.
  • Om kraven ökar på skolan så ökar också kraven på lärarna. Och med ökade krav så ökar ersättningen.
  • Lön ska alltid sättas i förhållande till prestation. Med det sagt: högpresterande lärare ska ha hög lön.
  • Jag tror att lärarlönerna i Sandviken ligger bra till i förhållande till liknande kommuner. Det är viktigt att lärare som känner engagemang och gör ett bra jobb får uppskattning.
  • Ja, det tycker jag. Det är ett bra sätt att få upp respekten och kompetensen på läraryrket.
  • Ja, det tycker jag.
  • Det är viktigt att vi kan anpassa lärarnas löner till övriga kommuner och lyckas behålla kvaliteten.
  •  Jag har inga kommentarer.

Sammanfattningsvis: Det är de duktiga lärare som ska ha bra lön, lärarlönen kan (kanske) höjas i och med ökade krav, prestation är vad som ska avgöra lönen, engagerade och duktiga lärare ska få uppskattning, lönehöjningar är bra för att få upp lärarkompetensen, den egna kommunens lärarlöner är avhängig andra kommuners.

Underförstått: Det är si och så med lärares duktighet, prestation, engagemang och kompetens.

Jag saknar ord. Men i New York Times skriver Dave Eggers om amerikanska lärarlöner samt om kritiken mot de ”dåliga lärarna”  och jämför det med hur de amerikanska soldaterna omtalas och ses på:

The High Cost of Low Teacher Salaries

WHEN we don’t get the results we want in our military endeavors, we don’t blame the soldiers. We don’t say, ”It’s these lazy soldiers and their bloated benefits plans! That’s why we haven’t done better in Afghanistan!” No, if the results aren’t there, we blame the planners.

We blame the generals, the secretary of defense, the Joint Chiefs of Staff. No one contemplates blaming the men and women fighting every day in the trenches for little pay and scant recognition.And yet in education we do just that. When we don’t like the way our students score on international standardized tests, we blame the teachers. When we don’t like the way particular schools perform, we blame the teachers and restrict their resources.Compare this with our approach to our military: when results on the ground are not what we hoped, we think of ways to better support soldiers. We try to give them better tools, better weapons, better protection, better training. And when recruiting is down, we offer incentives.

(…)

For those who say, ”How do we pay for this?” (d.v.s. höjda lärarlöner) – well, how are we paying for three concurrent wars? How did we pay for the interstate highway system? Or the bailout of the savings and loans in 1989 and that of the investment banks in 2008? How did we pay for the equally ambitious project of sending Americans to the moon? We had the vision and we had the will and we found a way.

Uppdatering: Och så tillbaka på hemmaplan och den inhemska lönedebatten: Max Entin om SKL-Ingela

Comments
One Response to “Lärarlöner, amerikanska lärare och soldater”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Times häromdagen, som handlade om synen på lärare och den höga kostnaden av låga lärarlöner (se här). I ”Why Should Teachers Be Blamed” (NYT) fortsätter […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: