God natt, lärare!

Dream, by kaneda. FLickr CC. Klickbar bild.

Att man kan sova medan man är vaken – det behövde då inte jag några forskningsrön för att veta. Hur man lyckas genomföra en hel dag med lektioner i detta tillstånd, det övergår ändå mitt förstånd. Ändå har jag gjort det flera gånger. En dag går till och med bra, men två dagar i rad, det går inte. DN: Du sover när du är vaken.

Att inte sova ordentligt under en längre tid, det har dock sina konsekvenser. Sover du för lite under två veckors tid – då är du sen lika skärpt som om du vore full! Eller som om du, som många av dina elever förmodligen någon gång gjort, hade dygnat. (Litet sidospår: Dyngfull blir dygnfull med tanke på modern sömnforskning och mångas sovvanor?)

God nattsömn för lärare, ska vi ta in den aspekten i skoldebatten också? Och elevers nattsömn? Jag skulle gärna se att skolan började senare, i alla fall för trötta tonåringar.  Många, många av eleverna får inte den sömn de behöver, och vi behöver ju inte stiga upp med tuppen eller fabriksklockan längre, så varför inte?

Not surprisingly, those who had eight hours of sleep hardly had any attention lapses and no cognitive declines over the 14 days of the study. What was interesting was that those in the four- and six-hour groups had P.V.T. [the psychomotor vigilance task] results that declined steadily with almost each passing day. Though the four-hour subjects performed far worse, the six-hour group also consistently fell off-task. By the sixth day, 25 percent of the six-hour group was falling asleep at the computer. And at the end of the study, they were lapsing fives times as much as they did the first day.

The six-hour subjects fared no better — steadily declining over the two weeks — on a test of working memory in which they had to remember numbers and symbols and substitute one for the other. The same was true for an addition-subtraction task that measures speed and accuracy. All told, by the end of two weeks, the six-hour sleepers were as impaired as those who, in another Dinges study, had been sleep-deprived for 24 hours straight — the cognitive equivalent of being legally drunk.

New York Times: How Little Sleep Can You Get Away With?  


Den lite senare skolmorgonen kunde också börja med frukost med mentorsklassen. Skulle kunna göra underverk för både elever och deras lärare.

Comments
4 Responses to “God natt, lärare!”
  1. Morrica skriver:

    Varför inte flexibel skoldag? Om man lägger de ämnen alla har första och sista passet på dagen så kan eleverna (och lärarna!) välja, i början av terminen, om de vill tillhöra morgongruppen eller eftermiddagsgruppen. Samtliga tonåringar, och förmodligen de flesta tolvåringar, skulle tveklöst klara det, och att klasserna (och kanske årskurserna?) skulle blandas vore bara välgörande för den sociala miljön på skolan.

  2. Simon Ceder skriver:

    På skolan jag arbetade tidigare, Klara gymnasium i Malmö, där hade vi arbetspass, elevägd tid där de arbetade med handledning på morgonen eller eftermiddagen. Det orsakade många problem med schemaläggningen, men förutom dessa praktiska problem var det mycket bra, framför allt när eleverna kunde välja om de skulle vara där på morgonen eller eftermiddagen. Förvånandsvärt många valde morgonen! (inte jag dock)

    • Morrica skriver:

      Schemaläggningsproblemen är ju en rutinfråga, rätt upp och ner, det löser sig med tiden. Så roligt att höra att det fungerade bra, och jag delar din förvåning om att många valde morgonen! Där ser man, det förstärker ju tanken om att en generellt senarelagd skoldag inte skulle vara mycket bättre än dagens variant.

  3. metabolism skriver:

    Simon och Morrica: Intressant med alla dessa morgonpigga! Två flugor i en smäll med schemalagd elevägd tid, när det fungerar måste det vara en bra modell!

    Brian Kotts twittertipsade i morse:
    http://www.parentcentral.ca/parent/education/article/980793–students-thrive-with-10-a-m-start-at-toronto-high-school

    Men undrar om man, om man senarelade morgonstarten, bara skulle rucka på sovtiden ännu lite mer? Så att kl 10 blev det nya kl 8, liksom. Flexibilitet är väl det enda rätta, så fungerar samhället för alla sorters elever och lärare. (Bara det inte skulle betyda att det är läraren som ska bli uber-flexibel!) /J

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: