Sätt punkt för gammalt

Wisdom - Seeds of Light, by hkoppdelaney. Flickr CC. When you have forgotten the words you will understand the real meaning of the story.

I morgon börjar slutttampen på vårterminen, för alla dem som haft ett tidigt påsklov. Ett påsklov till bredden fyllt med skoldebatt, för den som orkat delta.

För egen del tar stora delar  av skolpolitiken och debatten allt för stora krafter ifrån mig (krafter som bättre behövs till annat) och då i synnerhet allt det som handlar om gammalt groll, gamla oförätter och felaktigheter, kort sagt: gammalt skit.

Jag vill att vi talar om HÄR och NU. Identifierar problemen, finner lösningarna, blickar framåt och inte bakåt.

Jag vill inte tala om ”pedagogiskt flum” som jag inte känner igen i min skolvardag, jag vill inte läsa om gamla strider mellan lärarfacken som känns lika relevant i min skolvardag som  orsakerna bakom det 30-åriga kriget på 1600-talet, jag vill inte höra om vem som varit dummast; vem som slog spaden i huvudet på vem och vem som svarade med att kasta sand på vem.

Jag önskar en konstruktiv diskussion om skolan, och från och med nu är det bara de inslag i debatten som jag kommer att lägga någon som helst energi på.

Bland några av mina elever har det funnits en konflikt som rullat på; något har hänt eller påståtts ha hänt, konflikten är akut infekterad, den mojnar, frid och fred infinner sig. Och så om igen, en gång till. En sak som både jag och eleverna lärt oss är att vi kan inte grotta ner oss i gammalt groll – låt det komma upp till ytan, men sen: GÅ VIDARE!  Allt gammalt går helt enkelt inte att reda ut, men hur vi förhåller oss nu och till framtiden: det kan vi påverka själva.

Kan mina unga elever, så borde vi kunna. Och med vi menar jag alla vuxna som gör sina röster hörda i debatten, som talar om skolan, både med och utan större kunskap om den. Liksom mina elever när de bråkar, så sitter ingen av oss inne med ”sanningen”. Bäst att vi inser det, och i all ödmjukhet satsar på att göra något konstruktivt.

Comments
4 Responses to “Sätt punkt för gammalt”
  1. janlenander skriver:

    Helt rätt, nu är k-ordet borta, det fyllde ingen funktion nu lämnar vi det gamla. Nu är det mycket att göra något åt framåt.

    1. Ett modernt pedagogiskt ledarskap med rektorer som känner pedagogiken för det område de ska leda och lyssnar på sina medarbetare.

    2. Vända den nedåtgående trenden för lärarnas löner så att yrket blir attraktivt. Det är dags nu och alla måste bidra till detta även SKL.

    3. Åtgärda skolproblem, det måste tillföras resurser där lärare går på knäna, där elever far illa. Det är dags att sluta spela Svarte Petter med problemen bland lärare som redan arbetar för mycket.

    4. Vi lärare behöver börja odla våra yrkesidentiteter och lyfta fram våra olikheter som den starka positiva kraft det är.

    ……………

    • Janis skriver:

      Om k-ordet är överspelat, det betvivlar jag. Eftersom det har så olika innebörd, och stora frågor om kunskapsbegrepp och lärarens autonomi ligger i begreppet. Vi får främst se vad de/den som släpade in det gamla belastade ordet i diskursen om dagens skola gör med det framöver.
      Punkt 1-4: hear, hear!
      /Janis

Kommentera

