Zoran, Gregor och jag

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt.”. Jag vaknade upp som en struts!

Uppdatering 12,45:

Meningsutbytet verka fortsätta, kan följas här.

Comments
13 Responses to “Zoran, Gregor och jag”
  1. Morrica skriver:

    Jag vet inte om jag misstolkar dig, jag har inte följt er konversation på Twitter, men för att inte dra förhastade slutsatser så frågar jag istället: Varför skulle du velat slippa Zarembas granskning av skolan?

    • Janis skriver:

      För att jag inte tycker att den är seriös nog. När ZA använder min hänvisning till en av Zarembas artiklar för att använda i sin ”propaganda” – så som han gör i twitterkonversationen ovan, blir det extra olyckligt och jag svarar på detta. Där börjar ovanstående twitterkonversation, du har allt citerat i inlägget.

      Zaremba tar upp viktiga saker som är viktiga att ta upp, men reportaget blir i stora delar en skröna mer än ett grävande reportage vilket jag trodde att det skulle bli när det började. Jag applåderade och hänvisade till hans artiklar till en början, och jag hänvisar också till hans sista artikel.
      Så jag är inte emot en granskning, jag är inte ens emot Zaremba, men jag tycker inte hans granskning håller måttet och hade önskat ett annat reportage, eftersom jag är rädd för att den skadat mer än gjort nytta.
      Många verkar svälja den med hull och hår, och då blir det vanskligt och skadar skolan och skoldebatten.
      /Janis

      • Morrica skriver:

        Jag vill vara säker på att jag förstår dig rätt, så hur menar du med ”skröna” i sammanhanget? Vilken skada har reportagen gjort, menar du?

  2. Janis skriver:

    Gett en i mycket förenklad och vinklad bild av skolan och lärandet. Hyllar ”katederundervisning” utan att nämna att motståndare mot k-u inte är emot lärarledda lektioner.
    Förenklar diskursen om lärande och kunskap. Hyllar en rektor och hans skola som en förebild utan att delge läsarna kritiken mot desamma. Ger en ensidigt kritisk bild av skolforskningen. För att nämna något.

    Resultatet kan ses i kommentarer som:
    ”I DN är Maciej Zaremba inne på samma spår. I sin lysande artikelserie om en svensk skola i förfall pekar han på en miljö som är så långt från kunskap man kan komma.” http://computersweden.idg.se/2.2683/1.380027/vem-behover-kunskap?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Eller i föräldrareaktioner som: ”Den här skitskolan” – här kan ju ingen lärare undervisa”, som en förälder sa till en lärare härom sistens. En förälder som aldrig närvarat i skolan för att bilda sig en egen uppfattning.

    Vilken lärare skulle hålla med om att skolan är så långt ifrån kunskap som man kan komma? Hur mycket man än kan kritisera skolan, huvudmännen, skolledningen, enskilda lärare, undervisningens form och organisation och inte minst skolans bristande likvärdighet?

    Du har kritiserat skoldebatten för att innehålla för mycket känslor och tyckande. På vilket sätt skiljer sig stora delar av Zarembas reportage från andra känslomässiga inlägg i denna skoldebatt? (Förutom att de flesta andra inte brukar utge sig från att vara grävande journalistik?)
    /Janis

    • Morrica skriver:

      Zaremba har, uppfattar jag när jag läser artiklarna, varit mycket tydlig med att framhäva att han talar om enskilda kommuner – han namnger Kävlinge, Landskrona, Haninge, Umeå och kanske några fler. Skolverkligheten skiljer sig så dramatiskt mellan olika kommuner att det enda som förenar alla skolor i princip är undervisningsspråket, trots att inte ens det gäller generellt.

      Det finns skolor i Sverige där arbetsmiljön och skolvardagen i det närmaste omöjliggör någon form av lärande. Det finns också skolor som fungerar suveränt. Zaremba lyfter fram skolor där vardagen ibland är rent livshotande för både anställda och elever. Det innebär inte att alla skolor är så, men de finns. Det måste vi prata om, inte slå ifrån oss som vore det en personlig förolämpnng.

      • metabolism skriver:

        Jag verkar i en skolverklighet som är långt ifrån suverän. Jag OMFAMNAR en kritisk granskning av skolan.
        Ändå är jag kritiskt mot Zarembas granskning, och jag kan inte förklara det bättre än jag redan gjort, här och i mina blogginlägg och i de länkningar jag gjort.

        För övrigt: Även om Zaremba talar om enskilda kommuner, så betyder det inte att alla skolor ens inom samma kommun ser likadana ut. Det skulle jag vilja veta mer om, det gör olikvärdigheten än intressantare och än mer komplicerad.
        /Janis

        • Morrica skriver:

          Det är helt sant, skillnaderna mellan olika skolor i samma kommun kan vara lika brutal som skillnaderna mellan olika kommuner. Det finns precis hur mycket som helst att skriva om här, och Zaremba valde att göra nedslag och presentera vad han såg där.

          Det gör mig ledsen att se lärare på andra skolor i andra kommuner gå i högljutt försvar mot detta, säga att Zarembas bild är falsk och överdriven och allt vad det nu är (jag säger inte att du gjort det, utan pratar om skoldebatten i allmänhet). Vi har pratat om det innan, resultatet blir att man säger till den som verkar i en skolverklighet som Tolvåkersskolan att gå och ställa sig i hörnet och inte visa sig, i någon slags rädsla att armodet ska smitta.

          Vore det en idé att ta Zarembas poänger och gå vidare, att använda den som en kontrast och säga ungefär ‘Zaremba beskriver de skolverkligheter han besökt såhär, i min skolverklighet ser det ut såhär’ tror du? Nyansera genom att lägga till, inte förvisa eller måla över?

          • metabolism skriver:

            Det är fullt möjligt, och önskvärt! Bara vi först kan lägga andra mindre önskvärda sidor av debatten åt sidan, så vi får koncentrera oss på det viktiga. Jag tror vi fick till en bra diskussionstråd här, Morrica. Konsensus i det viktigaste, det andra kan vi leva med för vi behöver inte tycka lika om allt, bara arbeta gemensamt mot ett gemensamt mål: en bra skola för alla.
            /Janis

            • Morrica skriver:

              Det enklaste sättet är att låta bli att ta upp de ”mindre önskvärda sidorna”, utan istället fokusera på de önskvärda.

              Hur beskriver t ex just du ”en bra skola för alla”?

  3. metabolism skriver:

    Låt mig få återkomma till det en annan dag, och bara säga att pengar är en stor del i detta. Vill också att en skola har en pedagogisk ledare.Och en skolchef som är införstådd med skolans styrdokument. Till att börja med.
    /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] som de som Zaremba har skrivit, så är man även emot en granskning av skolan samt att man vill gömma huvudet i sanden och blunda för alla […]

  2. […] blev ganska perplex i morse, tankarna virvlade i huvudet. Tur att det finns tankeläsare som kan formulera det man tänkte men […]

  3. […] från min misstanke om att han missförstås medvetet. Vi har haft meningsskiljaktigheter förut, han har haft en ton och ett attackerande sätt  i diskussionen med både mig och andra som gör att jag tror det […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: