DN läser skolbloggar

Jag har både en och två gånger självkritiskt ifrågasatt mitt eget bloggskrivande rörande skolpolitiken – blir det inte bara ”mycket snack och liten verkstad”? Vill jag förändra sakernas tillstånd så behöver jag göra mer än så – precis detsamma som Monica var inne på, när hon skrev om lärarutbildningen och vad man kunde ha gjort mer handgripligen i stället för att bara blogga om den.

På Facebook får jag veta av en lärarkollega att jag är citerad i pappersupplagan av dagens DN, i samband med DN:s och Zarembas uppföljningar av skolserien ”Hem  till skolan”.

Det enda som jag inte förstår är varför reportageserien läses med så okritiska ögon. Som vi lärare säger till våra elever: man får inte tro på allt som står i tidningen. Man behöver fråga efter vad/om avsändaren har för (bakomliggande) syfte, om argument och påståenden håller vid en närmare granskning, och om det finns andra argument och påståenden, andra bilder, man bör ta del av innan man bergsäkert säger att ”så här är det”.  Signaturen Janis i en bloggkommentar

Jag får googla mitt eget citat för att veta när och var jag skrev detta, och upptäcker då att det skrev jag här på metabolism, i en kommentar till inlägget ”Skäms, Zaremba”. (Det är lite tråkigt för en svensklärare att språket inte är 100% när man nu citeras i dagspressen, men) det är kul att se att DN läser lärarbloggar – inte minst som när de refererar till Björn Kindenberg  – och till och med följer diskussionerna som uppstår bland bloggkommentatorerna.

Om nu ”snack” betyder mer ””verkstad” i tidningen än på bloggen? Kommer Zarembas skolserie och Aftonbladets skolgranskning samt debatten från alla håll runt detta göra någon skillnad? Vi får se.

Comments
2 Responses to “DN läser skolbloggar”
  1. Emanuel skriver:

    Det är fler än DN som läser din blogg!
    /Emanuel, skolgranskning

  2. Janis skriver:

    Så roligt! Och jag läser i dag att Skolgranskningen efterlyser de goda exemplen också – så bra! Det kan nyansera bilden allmänheten hittills getts, men också inspirera både de lärare, rektorer och inte minst huvudmän som är ”vilse” hur det skulle kunna vara!

Kommentera

