Återigen den där myten om att inte läsa en rad

Från chatten med Maciej Zaremba på DN läser jag:

Farbror Madicken: En nåd att du granskar skolan, Maciej. Jag är gymnasielärare. När jag gick på Lärarhögskolan gjorde jag ett experiment – jag testade hur länge jag kunde gå utan att läsa en rad. Efter ett år var experimentet slut. Du kan säkert räkna ut hur många rader jag läste. Du skriver om en lärare som beskriver det som ett bedrägeri. Finns det inte starkare ord för den här kollapsen, tycker du?
Maciej Zaremba: Tack må din kommentar vara mitt svar på alla frågor jag får om lärarutbildningen.Kanske kunde vi skicka våra lärarelver till Finland? Läst Inger Enkvist essä om den finska skolan, som stod i DN häromdagen.

Jag tror inte på Farbror Madickens ord, jag tror i alla fall inte att han klarade några examinationer utan att ha läst en rad under ett helt år. Kanske gick han där och lullade ett år, och skröt om att inte läsa en rad men utan att lära sig något eller ta några poäng. Om han inte gick en lärarutbildning på den tiden då det fanns många föreläsningar, och under förutsättning att han gick en utbildning där den mycket minnesgode lyssnaren kunde memorera allt som sades och examinationerna bestod i att rapa  upp detta som en kunskap tillräckligt för att visa på något som kallades kunskap.  Finns eller fanns det sådana lärarutbildningar? På riktigt?

Jag misstror också Zaremba som låter en anonym uppgiftslämnares uppgifter bli till hans ”svar på alla frågor jag får om lärarutbildningen”. Är det alltså så okritiskt det går till när Zaremba granskar skolan? För övrigt vet väl till och med Zaremba efter sin ”djupanalys av skolan” att det finns fler än en lärarutbildning, men han talar om den i singular.

Skulle mycket gärna vilja veta mer om hur Farbror Madicken kunde klara sig utan att läsa en enda rad, och vad som hände efter ett år.

Jag skulle vilja ta fram litteraturlistorna och examinationerna vi hade under min lärarutbildning och visa på motsatsen, att ingen tenta hade gått att klara utan många timmars läsande av många boksidor. Det finns saker jag kan kritisera i min utbildning, men inte är det bristen på litteratur eller att man inte behövde läsa den för att klara examinationerna. De som inte hade läst  – de fick göra omtentor. Eller sluta med sina studier, om det fortsatte på samma vis.

Jag skulle verkligen vilja veta hur det skulle gå till när man klarar ett års utbildning utan att läsa en rad. Innan någon kunnat förklara detta flera gånger upprepade påstående, så är det bara lögn och förbannad dikt.  Hör av dig, Farbror Madicken!

Comments
9 Responses to “Återigen den där myten om att inte läsa en rad”
  1. Monika skriver:

    Så sant som det är sagt. Det konstiga är att just denna myt kan slå rot. Jag menar att man på allvar verkar tror på det. T.o.m. till synes kloka och rutinerade politiker verkar tro på det. I vilket fall tar de upp just de exemplen när de vill betona att det är en dålig utbildning. På de kurser jag har undervisat på, måste studenterna visa att de gått kursen. Om någon klarar av att lära in kursen utan att läsa en enda bok och endast genom att lyssna, så faller det på att det inte finns några referenser till böckerna. Om personen har snappat upp detta av sina kurskamrater så kan det väl ändå fungera. Men då kan man fråga sig om inte personen då tillgodogjort sig kursen. Det finns ju genier🙂 Sen kan man ju på allvar fråga sig varför någon går på lärarutbildningen om de inte är intresserade. Det säger mer om den person som säger sig ha gjort detta experiment än om själva utbildningen.

    Men det är naturligtvis en myt som alltför många tror på. Jag trodde vi levde i en upplyst tid, men jag får nog omvärdera detta.

    • metabolism skriver:

      Jag tänkte också att det sa mer om personen själv, än om utbildningen. Nåja, han kanske har större förståelse för omotiverade elever än andra?

      Upplyst tid – ja, det är nog bara en illusion …
      /Janis

  2. Spot on! På samma sätt som man underkänner en hel lärarutbildning utifrån en (dessutom uppenbarligen sinnesförvirrad) persons vittnesmål, skulle man kunna underkänna hela journalistkåren för att en journalist brister i källkritik…

    • metabolism skriver:

      Just precis, just precis!

      Ibland blir jag lite arg på mig själv som bloggar ”direkt” (bloggskrivande är för mig ett snabbt medium)utan att slipa lite på formuleringarna innan jag publicerar. Men jag är faktiskt inte mer än en bloggare utan större anspråk än att vara en personlig röst i bloggossfären. Av journalister och dagspress kan krävas mycket mer – hur kan gammelmedia i fall som Zarembas reportageserie legitimera sin verksamhet, samtidigt som de spyr galla över bloggossffären?
      /Janis

  3. Trofinios skriver:

    Det finns en del kritik man kan rikta mot lärarutbildningarna. Men jag skulle också vilja säga att studenterna i viss mån gör lärarutbildningarna. Och, tyvärr, finns det en för loj inställning hos alltför många studenter, vilket bidrar till att nivån sänks och troligen, nu spekulerar jag, att lärarna omedvetet anpassar sig härefter.

    Missförstå mig inte, jag mötte under min utbildning många ambitiösa studenter som tog sin utbildning på stort allvar och verkligen ville lära sig. Men sedan fanns en ganska stor mängd studenter som gick in med inställningen att jag gör endast det som krävs för att få godkänt. Det som utmärkte dessa studenter vara att många av dem jobbade vid sidan, de gick i princip aldrig på storföreläsningar och avstod icke-obligatoriska seminarium. Och när det väl var ett obligatoriskt seminarium där t ex en bok skulle diskuteras, så hade de sällan läst mer än sammanfattningen, vilket givetvis gjorde att nivån på diskussionen både i smågrupper och i helklass inte blev vad borde vara. Denna attityd tror jag också i viss mån smittar av sig på andra studenter. Tyvärr.

    Nu har jag förmånen att jämföra eftersom jag läste två år på juristubildningen i Stockholm, där var ambitionsnivån överlag mycket hög vilket gjorde att det blev hög nivå på diskussionerna på seminarierna och när man pluggade tillsammans.

    Lärarutbildningen behöver alltså inte i sig vara så asom påstås, men den blir mindre bra när en icke obetydande andel av studenterna har en låg ambitionsnivå.

  4. Trofinios skriver:

    Sista stycket ska vara:

    Lärarutbildningen behöver alltså inte i sig vara så dålig som påstås, men den blir mindre bra när en icke obetydande andel av studenterna har en låg ambitionsnivå.

    • Janis skriver:

      Ja, det har du rätt i, ett problem var/är studenterna som satte/sätter jobb framför studier, och jag tror vi tagit upp detta på bloggen när vi studerade: för det är ett problem för dem själva och inte minst för andra när de mindre ambitiösa kommer dåligt pålästa till de viktiga seminariediskussionerna. Då gällde det att åtminstone ha hamnat i rätt arbetsgrupp, en sådan som tillsammans tog studierna på allvar.

      Del av ansvaret måste ändå vara lärarutbildningens, en utbildning som innehåller alltför få seminarier (eller ens obligatoriska arbetsgruppsträffar) – eller rättare sagt ekonomin som inte tillåter dem att ge fler.

      När vissa studenters privatekonomi går före studierna medan statens ekonomi går före utbildningens kvalitet – då blir det som det blir.

  5. Janis skriver:

    I Timbros webbsändning med Zaremba säger sig också Z veta att man kan gå igenom hela utbildningen utan att ha stått framför en klass.

    Också en uppgift från säker källa?

    I vår utbildning hade vi VFU (verksamhetsförlagd utbildning) från termin 1. För att börja växa in i lärarrollen från dag 1, och för att man skulle få en tidig chans att inse att ”det här är inget för mig”.

    Det var också studenter som slutade i samband med VFU:erna, och ibland pga att skolan de praktiserade på rapporterade till högskolan.
    Det sållas faktiskt bland lärarstudenter på flera sätt, utifrån både akademiska poäng och praktik – det låter som om alla som vill kan bli lärare, men riktigt så är det faktiskt inte.

Kommentera

