En skolforskares röst i skoldebatten

Triticum vulgare Vill.

Atlas des plantes de France. 1891. Image via Wikipedia, public domain because of the age of the work.

,

Var finns den pedagogiska forskningen, var finns forskarna  i skoldebatten? var det någon som frågade häromdagen. Här finns en:

Jag håller med om att skolan behöver utvecklas och att det skulle vara bra om eleverna lär sig mer, men jag vill inte gå den riktning DN vill. Det skulle vara att gå bakåt. De kallar det själva för ”traditionell kunskapssyn”. Jämför: ”traditionell läkekonst”, ”traditionellt fängelse”, ”traditionellt bibliotek”. Läkare, kriminalvårdare och bibliotekarie hade skrattat åt skämtet.

från doktorand Simon Ceders blogg 4 år av akademisk egotripp: Mållös av DN:s ledare!.

Comments
One Response to “En skolforskares röst i skoldebatten”
  1. Sture Eriksson skriver:

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen.

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    TVÅ HUVUDUPPGIFTER FÖR DEBATTEN OM FRAMTIDENS SKOLA.

    Utifrån existensen av betydande intelligensskillnader mellan eleverna men framför allt utifrån divergensprincipens giltighet bör den skolpolitiska debatten som första steg syfta till att lösa följande problem av helt avgörande betydelse för utformningen av framtidens skola:
    1. Hur skall läroplansmålen definieras för olika elevgrupper så att de inbegriper både den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt?
    2. Hur skall läromedlen konstrueras så att de optimalt är anpassade både till den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt hos olika elever?

    Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: