Väsentligheter om skolan

Lärarnas Nyheter har intervjuat Andreas Schleicher, chef för analysenheten på OECD:s utbildningsavdelning, som leder Pisa, Talis och ytterligare några stora mätningar på utbildningsområdet. Han har nyss deltagit i  The International summit on the teacher profession, ett stort möte om läraryrket i New York. Lärarnas nyheter ställde frågan om vad han tagit med sig därifrån, och för att göra en snabbsummering så svarade han så här:

  • att vi måste bort från den gamla tayloristiska fabriksmodellen där läraren är en isolerad kugge som ska följa manualen som fortfarande lever kvar i många länder. Istället krävs en autonom lärarprofession som tar ansvar för att utvecklas och bidrar till kunskapsbasen.
  • att det inte längre duger att fokusera på ett givet innehåll. Förr kunde läraren utgå i från att det elever lärde sig i skolan, eller lärarstudenter i lärarutbildningen, skulle räcka en livstid. Men det som räknas i dag är att lära sig lära, att tänka nytt och jobba kreativt. Det är mycket svårare — både att göra själv och att lära ut till andra.
  • vikten av att arbetsmiljön är attraktiv och uppmuntrar till utveckling, att lärare samarbetar med kolleger och inte lämnas i isolering i klassrummet, att jobbet erbjuder verkliga karriärmöjligheter.
  • att i Shanghai får varje lärare 240 timmar fortbildning under de första fem åren i yrket. I Singapore får de 100 timmar varje år.
  • att man måste investera pengar och frigöra tid så att lärare kan utveckla undervisningen tillsammans. I bland annat Japan jobbar lärarna med »lesson studies« och skapar och utvärderar lektioner gemensamt.
  • att alla på mötet var eniga om att det vore bra med mindre klasser men inte om att det ska prioriteras när pengarna inte räcker till allt. OECD:s analys är att det är mer produktivt att satsa begränsade resurser på kompetensutveckling, mer planeringstid och höjda lärarlöner.
  • att i Shanghai får de svagaste skolorna mest resurser och myndigheterna ser till att det är attraktivt för de bästa lärarna och skolledarna att jobba där. Det gör att skolvalet inte blir dominerande trots att föräldrar har rätt att skicka sina barn vart de vill

Läs artikeln i dess helhet: »Dags att bryta lärares isolering« | Lärarnas Nyheter.

Tack till HvonHumbolt som twittertipsade och bjöd på dagens bästa läsning och till Lärarnas Nyheter, förstås, som håller sig till väsentligheter.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: