Datorer och katedrar

Så här glad skulle nog utbildningsministern bli om han fick se alla goda exempel på god undervisning. Även om den saknade kateder. Flickr commons. Some rights reserved.

Aha! Det är därför Björklund drog in katedern i skoldebatten! (Tänker jag konspiratoriskt när jag läser ett twitterinlägg.) Det var eftersom alla skolor i vårt land, hur ofattbart ojämlikt och omodernt det än kan låta,  inte har datorer till sina elever!
Björklund bjussade bussigt på ett litet alibi till de kommuner som inte vill finansiera en sådan dyrbar satsning som en dator till alla är! Och om han inte alls avsåg att göra det, så visst kan man välja att ta det som ett argument, om man är en kommun som inte vill.
.
Mats Fagerberg
@matsfagerbergMats Fagerberg

Susannne Kjällanders avhandling visar tydligt att digitaliseringen av skolan inte är förenlig med #merkateder

..

* * * Lärande sker i meningsfulla sammanhang. * * *


Designs for Learning in an Extended Digital Environment: Case Studies of Social Interaction in the Social Science Classroom – av Susanne Kjällander (länk Skolporten)

(Utdrag ur abstract:)

In conclusion the thesis, among other things, indicates that: – Social Science acquires informal features and pupils are independently designing their own digital Social Science material.
Pupils’ interactions are significantly multimodal and the digital learning resource becomes a third element in interaction. Pupils are constantly active and very responsive to each others’ representations. They cooperate as if learning in the extended interface is a collective responsibility.
– Pupils’ learning is also significantly multimodal. Being digital natives, they engage in colours, sounds and images to represent some of their learning.
– Learning represented in modes other than text and speech becomes invisible and disappears in the digital divide.
Pupils are simultaneously designing parallel paths of learning. One path represents the formalised education which is the path initiated, promoted and assessed by the teacher. The other path is guided by pupils’ interests and by affordances in the digital interface. This represents the extended learning that goes on below the surface.

Här finns avhandlingen i dess helhet, med en sammanfattning på svenska (sid. 153).

 

* * *


Ett annat lysande exempel på goda undervisningserfarenheter med datorer som hjälpmedel och förutsättning – och som samtidigt indirekt tar upp ojämlikheten mellan skolor med och skolor utan datorer – fann jag i Marie Linders inlägg om sin engelskundervisning:

Jag har bevis på att Jan Björklund har fel « I’m All For It!.



Comments
One Response to “Datorer och katedrar”
  1. Sture Eriksson skriver:

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen.

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    TVÅ HUVUDUPPGIFTER FÖR DEBATTEN OM FRAMTIDENS SKOLA.

    Utifrån existensen av betydande intelligensskillnader mellan eleverna men framför allt utifrån divergensprincipens giltighet bör den skolpolitiska debatten som första steg syfta till att lösa följande problem av helt avgörande betydelse för utformningen av framtidens skola:
    1. Hur skall läroplansmålen definieras för olika elevgrupper så att de inbegriper både den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt?
    2. Hur skall läromedlen konstrueras så att de optimalt är anpassade både till den momentana kunskapsvariationen och variationen i utvecklingstakt hos olika elever?

    Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: