Den jämlika skolan och den likvärdiga undervisningen?

Apropå skoldebatten och skolpolitiken, apropå Zaremba i DN och skolraset i Aftonbladet. Men även apropå alla lärarbloggar som berättar om och beskriver fantastisk undervisning. Och därav, och sist men inte minst, apropå min illa dolda avundsjuka över alla dessa elevdatorer som finns på vissa skolor. Men inte på andra. Så undrar jag.

Hur kan en dator till varje elev vara möjlig på vissa skolor men inte i andra?

Det är ju som att eleverna i några skolor fick varsin penna och skrivbok, medan elever i andra skolor varken fick penna eller papper.

Det vore ju lika tokigt som det låter och något sådant skulle vi ju aldrig acceptera.

”Grattis till dig som går på en skola där IKT-kompetens och datorn som hjälpmedel i skrivandet och skolarbetet är en del av din utbildning!” kan vi säga till den lyckligt lottade, och glädjas för elevens skull. Men vad säger vi till den som dragit nitlotten i skollotteriet?

Comments
20 Responses to “Den jämlika skolan och den likvärdiga undervisningen?”
  1. Morrica skriver:

    Att döma av skoldebatten säger vi ungefär ”surt, lilla vän, men vi fokuserar på att lyfta fram de goda exemplen så var snäll och ställ dig där borta i hörnet där du inte syns”

    • metabolism skriver:

      Ja, det är ungefär det vi säger, och det fick mig att skriva ett nytt inlägg för en stund sedan. Jag mår dåligt när allvarlig kritik av allvarliga brister kallas ”gnäll”.
      Din bild av skamvrån där den mindre lyckligt lottade (alternativt gnällspiken) får stå är en bra illustration av delar av debatten. /Janis

  2. ChristerMagister skriver:

    ”Hur kan en dator till varje elev vara möjlig på vissa skolor men inte i andra?”

    Ja, det kan man fråga sig… Jag får en tragikomisk bild i huvudet av ett kommunalråd som säger: ”i vår kommun är inte datorer så viktiga…”. Lite amish-by över det hela…

  3. Anders skriver:

    Tja.. det beror väl på, att man inte har förbjudit datorer på ALLA skolor..

    Jag tycker mig förstå, att du skulle vilja, att man hade förbjudit elevdatorer på alla skolor – ty om inte alla skolor satsar på elevdatorer, så bör ingen skola tillåtas att satsa på elevdatorer.

    Problemet för dig är väl, att alla inte accepterar det medlet (förbud) för att nå målet (identiska skolmiljöer).

    Ett annat medel för att nå identiska skolmiljöer är s.k. micromanagement.

    Idag förkastas emellertid både förbud (om inte alla skolor inför X, så får ingen införa X) eller central micromanagement (alla skolor ska ha X) – och då blir det olika.

    • metabolism skriver:

      Du förstår mig väldigt fel.

      Jag vill ge alla elever samma möjligheter, och jag tror på datorn som ett bra verktyg i kunskapandet. Det är vad jag skriver. Inget annat. /Janis

      • Anders skriver:

        Tack för svar!

        Du verkar tyvärr inte ha tänkt igenom vad som KONKRET krävs för att ge alla elever samma skolmiljöer. Vilka medel måste tillgripas?

        Det krävs central micromanagement (alla skolor ska ha X) och förbud (om inte alla skolor inför X, så får ingen införa X).

        Eftersom både central micromanagement och förbud idag förkastas – så blir det olika i olika skolor.

        • Janis skriver:

          Jag talar inte om samma skolmiljö, jag talar inte om management. Jag talar inte ens om att skolan ska se likadan ut överallt.
          Jag talar om en likvärdig skola och menar då att om vissa elever i sin utbildning inte får med sig IKT, så blir den inte likvärdig.

          Jag citerar ur Lgr11, läroplanen, först om värdegrunden och därefter ett utdrag från avsnittet om övergripande mål och riktlinjer:

          1) ”Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas. Normerna för likvärdigheten ang­es genom de nationella målen. En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen
          ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårig­heter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.”

          2) ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”
          Janis

          • Anders skriver:

            Hej Janis och tack för svar.

            Oavsett hur MÅLEN formuleras i Lgr 11, så har man idag förkastat de MEDEL (statlig detaljstyrning och förbud) som skulle krävas för att se till, att alla elever i alla skolor utrustas med en elevdator. Vad är det, som är oklart?

            • metabolism skriver:

              ”Förbud” är för mig mycket oklart, jag har svårt att förstå ett förbud enligt ”micromanagement”. Inte ens med statlig styrning skulle jag se att detta vore möjligt eller ens eftersträvansvårt – för vad skulle vara syftet? Inte kunskap iaf, och rättvisa måste väl inte innebära att alla blir utan. Om statlig styrning däremot skulle garantera skolan ökade resurser och en rättvisare fördelning, så har jag inga frågetecken.

            • Anders skriver:

              Tack för svar, ”metabolism”

              Har du verkligen så svårt att inse, att det blir olika mellan olika skolor, om skolorna är kommunaliserade (och målstyrda)?

              Du citerar: ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”

              Det står alltså ”kan använda”. Om eleven ”kan använda modern teknik osv” så är målen nådda. ”Normerna för likvärdigheten ang­es genom de nationella målen.”

              Om målen är nådda, så uppfyller skolan ”normerna för likvärdigheten”.

              Man behöver inte ha en egen dator för att lära sig använda en dator.

  4. Sture Eriksson skriver:

    Vi behöver en skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

    • metabolism skriver:

      Hej, Sture! Du har kommenterat flera gånger med liknande innebörd, och du är välkommen att gästblogga här om du i komprimerad form vill skriva om det du skriver om på din hemsida, för att närmare förklara dina tankar för oss och bloggens läsare. Skicka ett mejl till metabolist@gmail.com, så tar vi gärna in din text och läser med intresse.

  5. metabolism skriver:

    @ ANders: Skolan har i Lgr 11 förutom målen även kunskapskrav, vad de specificerar har jag inte ork att ta fram nu, men det gör att jag är med dig än mindre när du tar upp målstyrningen som en förklaring till olikheterna. Och om återförstatligandet är den enda rätta vägen att nå en likvärdigare skola är jag inte rätt person att säga, vi får en ny skollag i sommar och den kanske är tillräcklig.
    Man behöver kanske inte en egen dator för att nå målen, men eftersom jag utgår från ”ingen dator” som för mina elever, så sätter jag målet högt!
    Och ja, jag har haft svårt att förstå hela vår diskussion, så det är nog ingen idé att fortsätta försöka upplysa mig, jag skulle vilja säga att varken du eller jag blivit klokare av det här samtalet. /Janis

    • Anders skriver:

      Tack för svar!

      (Såg inte att du svarat förrän nu.) Du undrade, varför alla skolor inte utrustar eleverna med en elevdator. Jag svarade, att det inte finns några metoder för att åstadkomma det, eftersom statlig detaljstyrning – som antingen påbjuder (att alla skolor ska ha X) och/eller förbjuder (om inte alla skolor inför X, så får ingen införa X) – förkastas idag. Alla skolor kommer inte spontant att införa elevdatorer, om de inte är tvingade till det – vilket skolorna alltså inte är.

      • metabolism skriver:

        Jag tror också att, förutom ovilja, skälet kan vara att vissa kommuner har råd och andra inte har det. Om de blev tvingade är frågan varifrån pengarna då skulle tas, från äldrevården? Men då kan vi hamna i en diskussion om fördelningen av skattemedel mellan kommuner – och det är en diskussion jag verkligen inte vill ta! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] ställer frågan i bloggen Metabolism och jag har inget bra svar, men apropå det så vill jag säga att vi vuxna som inte växte upp med […]



Kommentera

