LPP – gapa och svälj?

Thinking in terms of maze or labyrinth, when thinking about school? (CLICK to see the difference. Because there's no way you can walk straight ahead, no matter what curriculum)

Runt om i skolorna sitter lärare och mallar sig. Mallar in sin undervisning, vill säga. Skriver LPP:er, de lokala pedagogiska planerna som ska göra undervisningen transparent för lärarna, eleverna och föräldrarna. Förbereder sig för de nya kursplanerna (jobbar kanske redan utifrån dem och nyskrivna LPP:er). Och jag undrar om vi säkert vet vad vi håller på med?

Jag tror att på många skolor utgår man ifrån kursplanernas kunskapskrav och skapar sedan LPP:en som nästintill en karbonkopia av dem. Det behöver inte vara fel, det är inte det jag säger. Jag undrar bara om vi tänkt efter tillräckligt innan vi börjar skriva vårar mallar och forma deras utseende. Hur många lärare finns det i Sverige? 130 000? Hur många undervisningsgrupper har dessa lärare? Hur många mallar är det som ska skrivas? Är det kanske (delvis) därför de flesta (?) vill skapa LPP:er utifrån en så lika som möjligt-mall. Det är pragmatiskt, förutom att det känns som att det är rätt och riktigt, nu när vi styrs in i ett tänkande kring lärande som den nya samlade läroplanens kursplaner (faktiskt) styr oss in på.

Det tar mycket tid att skriva LPP:er (precis som det alltid tagit tid att göra sina lärarplaneringar utifrån de didaktiska frågorna, fastän de kanske inte har behövt se fullt så layoutmässigt tjusiga som LPP:er som ska kommuniceras med flera) – är det värt tiden? LPP:er handlar förstås om undervisningens syfte, mål och innehåll, men kanske också om att (ängsligt?) följa de nu mer specifikt formulerade kunskapskraven och de mer preciserade bedömningskraven? Kanske känns de till och med som en trygghet i ett föränderligt samhälle och en skola där både elever och lärare har en känsla av att ha tappat fotfästet? Struktur som något att hålla i handen, när det skakar och man inte vet vad man ska stödja sig emot när man blickar in i den oförståeliga skrämmande framtiden. Den som kräver något av oss, något som vi inte vet vad det är eller hur vi ska möta?

Att arbeta utifrån de  didaktiska frågorna och planera utifrån dem är förstås inget nytt.  Tyvärr ges detta inte alltid den tid det måste och ska kunnas ge. På grund av tidsbrist, en ursäkt som inte borde kunna få existera i skolan, men dessvärre gör det på alltför många håll på grund av lärares arbetssituation. Kommer de didaktiska frågorna att kunna besvaras på rätt sätt i en mall? Kommer planeringstidsbristen att försvinna för att vi mallar in vår undervisning?

Kommer eleverna förstå våra LPP:er? Hur ska de skrivas för att eleverna ska förstå dem? Och vad betyder de för lärandet? Vet vi vad vi gör? Hinner vi tänker efter före?

Jag är inte emot någonting, jag bara undrar och jag skulle ha velat  få tänka mer. För vi har satt igång att skriva nya LPP:er, och vi tutade och körde direkt. Vi har förstås begränsat med utrymme med krav på nya LPP:er. Man måste vara pragmatiskt.

Jag fick fundera för mig själv, det kom aldrig längre (även om det inte är över, men vi är ju på väg åt ETT håll nu …) .  Som tur är finns det andra som tänker, och som man kan få dela tankarna med och jag rekommenderar därför er att läsa Magister Björn — LPP – lokala avvikelser kan förekomma.

Det finns inga självklarheter. Det är det enda jag är säker på.

Uppdatering:

I Björn Kindenbergs inlägg länkas till ett annat i sammanhanget mycket intressant inlägg. Jag rekommenderar en läsning även av det: Ingrid Carlgren, på Skola och samhälle, ”Om betygsinflation i pingvinskolan” .

Comments
2 Responses to “LPP – gapa och svälj?”
  1. Anna Kaya skriver:

    Jag skulle också önska mer gemensam tid för att verkligen tänka igenom allt ordentligt. För vem skriver vi? Hur formulerar vi oss? Hur får vi in läroplanens alla delar i verkligheten och inte bara tjusigt nedskrivet i en tjusig LPP? Och framförallt, hur får vi till en likvärdig bedömning?

    Jag funderar och tänker. Ensam och tillsammans med andra. Och jag blir allt snurrigare.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Metabolism skriver att ”LPP:er handlar förstås om undervisningens syfte, mål och innehåll, men kanske också om att (ängsligt?) följa de nu mer specifikt formulerade kunskapskraven och de mer preciserade bedömningskraven? Kanske känns de till och med som en trygghet i ett föränderligt samhälle och en skola där både elever och lärare har en känsla av att ha tappat fotfästet?” […]



Kommentera

