Fejk

Ibland, när jag sätter bläckpennan mot elevtextens papper, känns det som att jag leker lärare.

Vad har jag för rätt att komma med smarta små kommentarer om ordval, stavning och bristfällig/saknad styckeindelning? Vad har jag för rätt att kladda ner någon annans verk?

Jag önskar storlek på elevgrupper, och tid tillsammans, som möjliggör en annan dialog kring texten.

Kanske handlar det lite om logistik. När jag inte är lika färsk ska jag tänka ut en plan inom vilken (en del av) detta ryms.

Comments
6 Responses to “Fejk”
  1. Janis skriver:

    Jag gjorde en dundertabbe en gång: tröttnade på mina kommentarer i deras texter och skrev endast egna anteckning i avsikt att muntligt kommunicera min respons … Hur många hann jag tala med? Det gick inte i helklass med tre lektioner i veckan och samtidig undervisning, inte för en nybörjare iaf. Så nu klottrar jag igen – och vet att de inte helt förstår vad jag vill ha sagt. -Men är det bra? frågar de ängsligt.

    • Morrica skriver:

      Kanske vore det en god idé att faktiskt skriva i klarspråk, i en liten fyraraderskommentar eller så i slutet, ‘detta är strålande, detta är helt ok, och detta måste du förbättra’. Skulle det göra kommunikationen tydligare, tror du?

      • metabolism skriver:

        Jag skriver i klarspråk: det som är bra, det som behöver utvecklas. Men de vill ha något MER, antagligen poäng som på många prov där man då vet att x antal poäng motsvarar G/VG/MVG … /Janis

        • Morrica skriver:

          Aha! Förklara kallsinnigt för dem att betyget täcker in så mycket av det de gör under hela läsåret att det kan du inte säga något om baserat på ett enda litet prov, det vore att missleda dem. De kommer hata ditt ”otillräckliga sätt att ge feedback” i 2,4 månader, därefter fnysa åt dig i 1,7 månader och sedan kommer de att upptäcka att det finns andra aspekter i lärandet.

          Värt det? Absolut.

  2. Ordklyverier skriver:

    Ja, dessa ständiga betygssnack är svårt att bryta. Tycker att jag just nu lyckats rätt bra, förutom att flera elever är övertygade om att de kommer att få det betyg de fick på nationella provet i svenska. Det enda betyg de sett. Den diskussionen har vi dragit några varv och kommer säkert att dra den några till.

    Och till din riktiga fråga, hur ska man få tid till en tydlig respons. Nu har jag turen att ha få elever och hinner därför ge dem respons under processens gång. Det blir lättare då. Har lite svårt med att ge detaljerad respons på texter som ska vara färdiga, det är lite för sent.

Kommentera

