Den bästa dagen

Jag åkte iväg till skolan efter en natts god sömn, med den nyinsatta bussturen som gör att jag är  på plats i god tid för att hinna förbereda inför första lektionen, i stället för att stressa  med att plocka fram allt samtidigt som eleverna ramlar in. Väl förberedd med både material och uppdaterade tankar om stoffet.

Efter tre lektioner med tillräckligt med tid mellan lektionerna för både elevsamtal och reflektion bakåt och framåt avseende lektionerna, hade jag en tillräckligt lång stund för att samla ihop det nya väl genomtänkta lektionsmaterialet som jag skapat i god tid innan undervisningen, och lämna över det för uppkopiering  till lärarsekreteraren, som också tog hand om utskicket av de skriftliga omdömena som vi häromdagen hade en heldag avsatt för att registrera i datorsystemet som inte krånglade ett ögonblick.

Därefter gick jag på lunch i en matsal där ljudnivån var behaglig och maten lika god som alltid, och jag hann både tugga klart och svälja.

Eftersom rastvaktsschemat övertagits av den utökade fritidspersonalen hade jag en hel timme till för- och efterarbete av lektionerna, innan dagens fjärde och sista lektion. Fyra lektioner med vetgiriga, kunskapande elever med egna datorer och glädjande stor motivation. Det märks klart att eleverna känner att skolan satsar på dem, på alla sätt. Halvklassundervisningen, den ökade lärartätheten, de nyanställda speciallärarna, läromedelskontots höjning och nytänket runt schemaläggningen visar redan resultat.

Eftermiddagens arbetslagsmöte, med den nya kuratorn som berättade om sitt uppsökande arbetssätt, upptogs främst av ett samtal med spännande pedagogiska frågor i fokus.

Skänkte de nya rutinerna för närvaroregistrering i datorsystemet (inte mitt ansvar längre) en tacksamhetens tanke och hann med rätt buss i stället för en senare. Kom hem med krafterna i behåll, och energi nog att kunna fundera mer över de lärande- och ämnesfrågor som just nu upptar mina tankar.

————-

Men. Så såg ju inte dagen ut. Det var inte. Den bästa dagen. Långt ifrån.

Comments
2 Responses to “Den bästa dagen”
  1. Lina skriver:

    ”Den mätta dagen, den är aldrig störst.
    Den bästa dagen är en dag av törst.”

Kommentera

