Jämtin tar över stafettpinnen

Socialdemokraternas nyvalda partisekreterare Carin Jämtin tror att skoluniform skulle ”lugna ner modehetsen” i skolan och ”skapa en bättre atmossfär”.

Jag har knappt hämtat mig från Jan Björklunds illa formulerade utspel om katederundervisning (se till exempel här: #merkateder ), innan jag möts av nästa (medvetna eller ofrivilliga?) politiska utspel.

Jag var helt övertygad om att jag hade skrivit allt jag hade att skriva om skoluniformer, men det visade sig att det var Christermagister som hade gjort det, i somras, och jag själv bara lämnat en kommentar för att Christer redan sagt allt vad jag ville säga.

Jämtins idé om skoluniform blir lätt att förstå om man vet var hon kommer ifrån – hon har egna erfarenheter av skolgång med tillhörande skoluniform, i en engelsktalande flickskola i Zimbabwe (ExpressenDagen). Att hon sedan tar dessa erfarenheter och överför dem till den svenska skolan, det är naivt.

Sitter inte modet och statusen i skoluniformen så sitter den i mobilen, i pengarna till köp i kiosken på rasten, i skorna, i skolväskan, smyckena eller frisyren. Eller i något subtilt som ingen utom ungdomarna själv har stenkoll på, och går oss vuxna förbi. Om det ens är någon större modehets i alla skolor, för den är nog inte så utbredd som man kanske kan tro, i storstan. Tvärtemot mobiltelefonhetsen som jag är säker på är desto mer  utbredd och väl knappast går att lösa med en skolmobil.

Vi är många både inom och utanför skolan som har åsikter om skolan; om lärare, elever, undervisning, skoluniformer och skolmaten.

Bara för att man är politiker behöver man inte vädra sina personliga åsikter offentligt. Inte förrän man reflekterat över frågan mer än utifrån sin egen horisont, åtminstone. Om skoluniformer kan man ha många åsikter, ingen behöver nödvändigtvis vara helt rätt eller helt fel. Men om skoluniformers fördelar och nackdelar finns det forskning som kunde komplettera det personliga tyckandet.  Jag anser att politiker när det gäller skolan, såväl som inom andra områden, behöver vara ordentligt pålästa. Eller så ödmjuka att de säger ”Ja, så tycker jag – utan att egentligen veta så noga. Det tål att ta en närmare en titt på.”

Uppdatering:

Anne-Marie Körling ställer några av de frågor man kan ställa sig när man funderar över om skoluniform är en fråga för skolan.

Comments
4 Responses to “Jämtin tar över stafettpinnen”
  1. Ordklyverier skriver:

    Ja, allt jag känner just nu är ”suck”. När ska skoldebatten börja handla om riktiga saker och inte meningslösa detaljer?

  2. anne-marie skriver:

    Man kan bli vårtrött och höstpigg!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Metabolism och Christermagister tycker också till. Tagged with: #merkateder • Carin Jämtin • Jan Björklund • Metta Fjelkner • Skoldebatt • Skoluniform  If you enjoyed this article, please consider sharing it! […]



Kommentera

