Lärare, inte kurator

Som av en  händelse får jag ”Folkhögskolan”, nr 5/2010 i min hand just när jag återigen tänkt på hur vanskligt det är att som lärare/klassföreståndare/mentor fungera som kurator. ”Alla skolor borde ha en kurator!” är rubriken till artikeln, och jag instämmer.

”Lärare som fungerar som kurator på deltid är förkastligt”, menar Peter Edström, kurator på en folkhögskola. ”Att en och samma person är både lärare och kurator är inte bra. Det kan bli en konflikt i rollen som lärare. När du börjar som elev vill du göra ditt bästa för den lärare du har. Om läraren samtidigt är kurator och ska möta det intimaste och svagheterna hos eleven – det går bara inte ihop”, menar Marie Davidsson, Edströms företrädare och nu enbart lärare på samma skola.

Jag instämmer även här, och vill också betona bristen i kompetens när lärare ska agera kurator – i stället för kuratorn som inte finns eller inte räcker till till skolans alla hundratals barn. Jag tycker också att det inte räcker med en kurator, det behöver vara en kurator med uppsökande verksamhet och det behöver finnas rutiner för snabba vägar mellan lärare eller elev och kurator. Det bör på många skolor finnas mer än en kurator. Även kontakten med föräldrar som behöver mer än ett samtal som rör rent pedagogiska frågor borde hållas med någon mer kompetent än en lärare.

Det finns många som på allvar mår dåligt eller har det svårt, både elever och deras föräldrar, och det kan inte vara lärarens uppgift att hantera detta i den utsträckning många lärare måste hantera detta i dag.

Med anledning av twitterdebatten kallad #merkateder, som uppstod efter Jan Björklunds utspel om katederundervisning, skrev Anna på Ny i svenska skolan ett inlägg som handlade om att ta debatten ett steg vidare: att fokusera på vad vi lärare vill (ska) (undervisa) och vad vi inte vill (t.ex. montera möbler). Jag vill lägga till att inte behöva utföra svåra arbetsuppgifter utan behörighet/kompetens, särskilt med tanke på att det rör saker som kan vara avgörande för en människa som mår dåligt.

Att kvacka som kurator, det är inte ett ansvar jag som lärare vill ta. Det har jag varken en examen i, behörighet för eller legitimation till.

 

Comments
5 Responses to “Lärare, inte kurator”
  1. Anna Kaya skriver:

    Helt rätt! Jag är varken kurator/socionom eller psykolog. Inte heller är jag speciallärare men ändå är jag då och då inne och arbetar inom deras ”sfär”. Ibland med handledning men oftast utan… Det är inte bra. Inte bra alls.

    • Morrica skriver:

      Det är en mycket mycket viktig aspekt som tas upp här. Vi vet att det finns människor som söker sig till läraryrket mer av en önskan att ‘göra gott’ än att utbilda, som närmar sig eleverna med omsorg i blick och, jag finner ingen vänlig eufemism, går i gång på att få vara den som tröstar och stöttar. Som, sannolikt i missriktad välmening, håller kvar eleverna i ett slags limbo för att läraren själv mår bra av att ‘ta hand om’ men varken har självdistans eller insikt i detta. Det är mycket destruktivt i längden.

      • Petter skriver:

        Håller helt med dig Morrica – det är inte bara strukturerna som tvingar in lärare i omsorgsarbetet. Det är också en vilja från många lärare att vara den hjälper och behövs i elevernas liv.

        Ibland får jag för mig – men jag kan ha fel – att det är hög status att vara en lärare som elever med problem vänder sig till. Att vara den som tar hand om.

        • metabolism skriver:

          Jag hade inte ens tänkt tanken på det ni är inne på, att omsorgsarbetet inte enbart beror på strukturerna utan kan vara ett inifrånkommande behov hos den enskilda pedagogen. Tål att tänka på! /Janis

          • Morrica skriver:

            Det är ju så. Statusaspekten som Petter tar upp är inte heller att bortse ifrån – i synnerhet inte i nuläget när skolan lyfts bort från alla sammanhang med forskning, arbetsmarknad och akademia och istället bäddats ner mellan omsorg och vård.

Kommentera

