Tänkvärt om lärarlegitimation

.
–  inte minst för en legitimationsmotståndare som jag! Det började med en fråga:
Jan Kjellin
@LancefestivalenJan Kjellin
Måste man ha lärarlegitimation?
.
.
Björn Kindenberg 

@kindenbergBjörn Kindenberg
@Lancefestivalen Frågan bör formuleras: -”Måste en yrkeskår ha legitimation?”
-”Ja, om kåren har en kompetens värd att slå vakt om ”
.
Precis som Lancefestivalen tycker jag det är ett bra svar, ett som får mig att börja fundera. Till hjälp i dessa funderingarna tar jag också Björn Kindenbergs inlägg på Skola & samhälle: ”Har du leg?”
Jag är fortfarande till övervägande del motståndare, men förstår att det är mindre av ideologiska skäl utan mer av pragmatiska skäl. Jag tror att införandet legitimationen som det nya riskerar att ”floppa” eftersom det införs innan alla de många frågetecknen rätats ut. Jag anser att skolan inte behöver ännu en byråkratisk apparat som tar medel och fokus från huvuduppdraget. Det nya inom skolan borde vara direkt kopplat till undervisningssituationen. Så pragmatisk är jag. Eller ideologisk!
.
Kindenbergs argument, utifrån en ideologisk synvinkel, de tycker jag ändå är mycket tänkvärda, och skulle kunna vara de argument som någon gång längre fram i tiden (när lärarlegitimations barnsjukdomar är över och visade sig inte kosta så många kronor och besvär …) får mig att ändra inställning:

Att en läkare har legitimation säger inte så mycket om den enskilde läkaren är skicklig eller dålig. Alla läkare har inte samma uppfattning eller förmåga att bedöma patienternas tillstånd. Däremot innebär legitimationskravet att kåren har möjlighet att utesluta de yrkesutövare, som handlar i strid med forskning och erfarenhet. Läkarkåren håller en hög kvalitetsnivå, den enskildes nivå kan variera. Det kan till och med vara så att en usel läkare i någon avkrok oförtjänt behåller sin legitimation hela sitt yrkesliv. Det är inte det viktiga i sammanhanget – det viktiga är att professionen, om den får kännedom om felaktiga förhållanden, har befogenheter att agera mot dessa.

Legitimationskravet har också en annan effekt: professionens kollektiva kunskapsnivå kan successivt höjas. För lärare har vi idag ett system där man kan betrakta sig som färdig lärare, efter att ha genomgått sin utbildning. Ett formellt krav – med hot om uteslutning – på att hålla sig uppdaterad om undervisningsrelaterad forskning finns inte. Inte heller ett krav på att tillämpa relevanta forskningsrön i sin verksamhet. För läkare är det dock inte tänkbart att fortsätta tillämpa förlegade medicinska rön, kraven på innehav av legitimation bygger på var den medicinska forskningen i dagsläget befinner sig, inte på vad som var aktuellt under utbildningstiden.

 

Comments
One Response to “Tänkvärt om lärarlegitimation”
  1. Janne skriver:

    Diskussionen är definitivt inte över. Det finns många frågetecken som behöver rätas ut, både på det pragmatiska som ideologiska planet. Och jag är liksom du fortfarande mycket tveksam till legitimationens berättigande, även om Björns argument gav mina funderingar en ny dimension.

    Kul att se mitt ansikte sådär otippat, förresten!🙂

Kommentera

