Har läst: Hur länge ska det gå att skylla bara på lärarna?

Jag undviker alla slags debattprogram (alla bara pratar men ingen talar med någon annan), så tanken att titta på SVT:s Debatt om skolan föresvävade mig inte ens. Här har jag nu i alla fall läst om den: Hur länge ska det gå att skylla bara på lärarna? « Tankar om skolan i media (Zoran Alagic på Lärarnas Riksförbund).

En blogg- och lärarkollega lade upp SVT-länken på Facebook i lördags – som om det inte var nog med både hockey och melodifestival – men jag avstod. Dr Who i rollen som Hamlet var roligare. Och på tal om det, till många av alla de oinvigda förståsigpåarna i skoldebatten skulle jag vilja säga:

Give thy thoughts no tongue!

Avslutar med en liten grej jag inte kunde låta bli att göra, och som väl gör lika lite nytta i debatten som så mycket annat:

William Hunts Scape goat, Wikimedia Commons, har här missbrukats å det grövsta. Syndabockarnas processionsordning avspeglar inte på något vis vem som är syndabockigast. Kanske, kanske är de också felbenämnda. Möjligen helt mytologiska små syndare. Eller kanske saknas den största bocken vars namn jag inte nämner.

Comments
5 Responses to “Har läst: Hur länge ska det gå att skylla bara på lärarna?”
  1. Amelie skriver:

    Ha ha! ”Ni-vet-vem” eller ”Han-som-inte-får-nämnas-vid-namn” Voldemort, Aj nu sa jag det.

    • metabolism skriver:

      Jag säger ingenting, så har jag inget sagt …😉

      Men den där fjärde syndabocken den är också s t r u k t u r e r n a, detta monster som är så svårt att komma åt och som ingen i slutändan vill/har ett ansvar för.

  2. Morrica skriver:

    Doctor Who är alltid rätt =)

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Metabolism har också läst Zoran Alagics text Hur länge ska det gå att skylla bara på lärarna? och illustrerar sitt inlägg med en bild av tre syndabockar på väg ut i öknen: lärarna, eleverna och sossarna. […]

  2. […] kan ett ständigt fokus på just dessa problemsituationer vända skolan rätt. Metabolisms inlägg Har läst: Hur länge ska det gå att skylla på lärarna har en bild på syndabockar och jag föreslår att vi skippar dem och går direkt på att lösa […]



Kommentera

