Språkets betydelse på bloggen?

Ord av Edith Södergran. Klicka för att läsa dikten på Runeberg.

SvD skrev i måndags på Alla Hjärtans Dag om att det inte bara är personlighet, utseende och att man har liknande värderingar som är betydelsefulla när vi väljer partner, utan också vårt språk.  Ju mer lika vi talar desto större tycke fattar vi för varandra. Den som använder många funktionella ord går bättre ihop med någon som också använder samma slags småord (han, hon, den, det, vara, ska) än med någon som är sparsam med dessa små social ord som sägs kräva vissa sociala färdigheter – och vice versa.

Samma sak gällde dejtande par som chattade med varandra – ju mer lika de skrev, desto större var chansen att dejtandet fortsatte.

Frågan en bloggare då måste (nej, inte precis måste, men inte kan låta bli att) ställa sig är om dessa forskningsrön kan överföras på bloggossfären? Är det innehållet (ämnet, värderingarna, åsikterna) eller sättet det är skrivet på, språket,  som mest attraherar läsarna av den egna bloggen? Eller är det, hemska ytliga tanke (?), mest bloggens utseende?

Nu behöver vi nödvändigtvis inte börja diskutera det här, men erkänn att det är lite kul att fundera på!  Det finns fler frågor än de tre jag nämner, det märker jag själv medan jag skriver detta och tankarna far. Så varför inte ta sig en fika i lugn och ro medan man funderar över vad det är man gillar att läsa och varför, i bloggossfären.

Comments
3 Responses to “Språkets betydelse på bloggen?”
  1. Inga Magnusson skriver:

    Jag vet i alla fall vad jag gillar i de bloggar jag läser: Att det är hela människor jag möter med vardag och tankar och djupare reflektioner. Inte bara ett enda tema. Sen vet jag inte om språket spelar så stor roll, inte på ett medvetet plan i alla fall.

  2. Johanna skriver:

    Intressant tanke! Jag vill tro att utseende trots allt spelar en stor roll i cyberspace – inte bara i bloggosfären. Om utseendet är läsvänlig eller inte (oavsett om ämnet är intressant) är nog en stor faktor till om man tar till sig textens innehåll eller ej.

  3. metabolism skriver:

    Inga M: Håller med, ”hela människor med tankar” är det som lockar även mig. För mig kan språket vara ett hinder,om det är otydligt eller har för många slarvfel så stör det budskapet – men de allra flesta bloggare jag träffat på kan ju det där med att skriva (och de andra läser jag väl aldrig mer än en gång).
    Johanna: Utseendet spelar roll, det håller jag också med om. Inga stora krav, men lite omsorg är skönt för ögat och läsbarheten. Att välja gamla tråkigaste bloggtemat är också synd, det går ju att välja.
    /Janis

Kommentera

