Den likvärdiga skolan?

Likvärdighet. Inte lika men lika bra.

Orange, pear and apple by Joe Lencioni. Via Flickr.com, CC-license

Jag har en massa idéer om hur man kan arbeta med #ikt i skolan – men var är datorerna?

twittrar en av metabolisterna som inte är jag och det får mig att än en gång att tänka på den där likvärdigheten i skolan. Något jag tänker på varje dag och igår alltså tänkte på två gånger.

Om man googlar på ”en likvärdig skola” får man 154 000 träffar. Likvärdigheten i skolan handlar om att alla elever ska ges samma möjligheter att uppnå skolans mål. I samband med detta diskuteras ofta socioekonomiska faktorer såväl som likvärdigheten i bedömning och betygssättning. Skillnaderna mellan skolor och kommuner avseende kostnaden per elev, lärartäthet och elevsammansättning diskuteras också.

Träffas två lärare från två skolor kan de känna igen sig, eller inte känna igen sig, i varandras berättelser. I berättelserna om den egna skolans möjligheter, förutsättningar, resurser och resultat. I lärartätheten (hög eller låg), om det tas in sjukvikarier eller inte, antalet specialpedagoger (flera eller ingen). Om man har bra läromedel eller budgetmöjligheter att införskaffa sådana, om det finns skolbibliotek (ja eller nej/med eller utan bibliotekarier), uppehållsrum eller bara korridorer för eleverna att vistas i på rasterna. Med mera, med mera. Och så förstås de där datorerna (en till en eller knappt ingen alls). Och måluppfyllelsen i procent – om berättelsen kommer så långt, men det gör den sällan – fastän det ju är vad bägge våra skolor bedöms utifrån.  Som avgör om ens skola är bra eller dålig. Oavsett. Alla. Dessa. Faktorer.

Ute på en skola kan de egna tankarna om en likvärdig skola vara så enkelt formulerade som att handla om huruvida den egna skolan är Lika Bra som den bästa skolan – eller Lika Dålig som den sämsta? Eller är den, ja, lika Lagom eller Hyfsat bra som väl (?) de flesta skolor är?

Om vi slår ihop alla skolor i landet blir genomsnittet då en halvbra eller en halvdålig skola? För bättre än så, det blir inte den genomsnittliga skolan så länge vi är så långt ifrån Likvärdigheten som vi är nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: