Björn Kindenberg om Liedmans ”Hets”

Björn Kindenberg har läst Sven-Eric Liedmans ”Hets”:

Sven-Eric Liedmans tankar är framvärkta under lång tid och som en förlängning av ett långt utbildningshistoriskt tankearbte. Som en sköldpadda tar han sats flera tusen år tillaka i tiden, men hinner ändå i fatt och förbi de harar som idag uttalar sig om skolan som om den uppstod för några år sedan och kommer att avvecklas nästa vecka. Bokens titel är själva antitesen till Liedmans framställning, det är mot hetsen i skolan och samhället han riktar hela tanken med sitt resonemang.

och läsningen lämnar honom med många tankar:

En av de rör de motsägelsefulla, paradoxala tendenser i samhället som präglar skolan. Vi är handlingsförlamade samtidigt som vi upplever oss handlingskraftiga. Krampaktigt vill vi frigöra elevernas kreativitet. Om vi bara köper lite fler bärbara datorer till eleverna, lite fler smartboards till klassrummen och hittar några fantastiska webbplatser till, så finns det ingen gräns för vad våra barn kan åstadkomma. Vi får inte undertrycka elevernas kreativitet med förmedlingspedagogik, de måste ha fria arbetssätt och lärarna måste ha ett socialkonstruktivistiskt – eller ännu hellre individkonstruktivistiskt – perspektiv på lärande. Märker ni hur många måsten det finns i den befrielsepedagogiskt inriktade retoriken i skolan?

Läs i sin helhet: Magister Björn — Den man älskar hetsar man.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: