Nyfiken på kunskap

Hur skulle du enkelt förklara din kunskapssyn frågar Björn, och förklarar sin egen så här:

”Fakta, färdighet, förståelse, förtrogenhet. Inte i någon hierarkisk, linjär ordning utan i ett ständigt samspel eller växelspel [ i ett] kunskapens flöde (m)ed ett rotsystem som växer åt alla håll och även skjuter ut skott och gör nya kopplingar var som helst i systemet.”

Och ja, jag hade också börjat tala om de fyra F:n – och om hermeneutik och om ett både öppet och kritiskt syn- och tankesätt (och då hade det inte längre varit en kort enkel förklaring utan en teckning med spiraler och öppna ögon och en lupp). Men mest hade jag försökt säga något klokt och förståeligt om NYFIKENHET.

Den där nyfikenheten som kunskapen inte kan klara sig utan. Den som en lärare kan lyckas väcka, eller inte, och som är en nödvändig ingrediens för att de där fyra F:n ska vara Förankrade i något som Finns på riktigt.


Comments
4 Responses to “Nyfiken på kunskap”
  1. Björn skriver:

    ah, bra där. nyfikenheten är ju verkligen central. jag nämner den inte i min förklaring, utan förutsätter den snarare. det borde jag nog inte göra.🙂

    men jag tycker att pedagoger i allmänhet borde fundera över (och försöka uttrycka) sin kunskapssyn, fundera över från vilka utgångspunkter man närmar sig sin praktik. det är inte alltid man är medveten om vad man faktiskt tänker och tycker. kul att du/ni tog upp tråden!

  2. Morrica skriver:

    Intressant. Jag ser kunskap som organisk, kaosal (nej, inte felstavat) och smittsam. Jag ska fundera på en bild, och tackar för inspirationen.

Kommentera

