Gutenberg i en mobil nära dig!

8. Johannes Gutenberg

Johannes Gutenberg. Image via Wikipedia, public domain.

Så fort jag skrivit något negativt om skolan eller läraryrket (senast igår) får jag ångest. Jag vill också vara en skolbloggare som skriver om positiva, roliga, skolutvecklande saker! Kommer inte på nå’t, bara😉 . Men så tar jag en paus från mig själv och hamnar mitt i himmelriket, och det vill jag ju dela med mig av!😀

I Gutenbergs himmel är det jag hamnar –  ett paradis med jag vet inte hur många, helt fria, texter som serveras rakt in i min mobil.Du behöver alltså inte nödvändigtvis en läsplatta för att läsa e-böcker, så för att travestera den där med sellerin: – Det går lika bra med mobilen! Till och med en android duger!

Vissa texter kan man även få i pdf-format, till exempel Bröderna Grimms sagor på engelska: KLICKA HÄR! Helt fritt att skriva ut och kopiera så mycket man bara vill! (Tänk om det skulle bli så att Gutenberg i framtiden också hade mer modern litteratur, då skulle det aldrig behöva uppstå någon brist på texter i engelskundervisningen!)

Böcker på svenska finns det också, 68 titlar totalt: HÄR . Skämmigt få i jämförelse med många andra språk, hoppas det blir fler!

Mer om hur man kan läsa e-böcker i mobilen kan du läsa här, hos Jajjamag.


Det går ofta så långt mellan att jag sparar en länk eller ett tips tills jag har tid att blogga om det, så att jag glömmer varifrån jag fick det. Det är inte omöjligt att det var Brian Kotts som twittrade, det brukar ofta vara det. Tack till den som tipsade, jag är i sjunde himlen och tror jag ska börja med sagan om Rapunzel, varför satt hon där i  tornet egentligen?

Kommentera

