En naturlig konsekvens

Sherlock Holmes in "The Adventure of the ...

Skolan är kanske inte död, men ligger till sängs utan de rätta medicinerna. Det blir lätt så om man ser till symptomen och inte orsakerna. Image via Wikipedia, public domain.

Elementärt, skulle väl Sherlock Holmes ha sagt om hade fått i uppgift att lösa frågan om vem som mördade skolan… Om ni är med på att måla med den stora penseln – så som många skolpolitiker och media målar och målar. Med den stora penseln. Men också för att situationen på många skolor är ohållbar, vilket ofta hänger ihop med den aktuella kommunens skolpolitik.

I Strömstadstidningen skriver en förtvivlad lärare ett öppet brev till en kommunpolitiker:

Under samma tid som nedskärningar har gjorts i skolan, har resultaten i skolan sjunkit. Det är ett mycket tydligt sammanhang. Eller? Har jag fel?

Fokus ligger fel och det är pinsamt att hela svenska folket, politiker i synnerhet, har lyckats att totalt missa det så uppenbara i sammanhanget. Elevernas behov av handledning är större idag än någonsin, samtidigt som resurserna är mindre än någonsin. Vad är det som är så svårt att förstå?

Arbetet måste göras ändå. Av färre anställda, med mindre resurser. Klarar vi inte av det? Det var illa! Då måste vi sätta igång med rapporter om vad som går fel. Ifrågasätta oss själva. Arbeta flera timmar varje vecka för att reda ut varför vi inte klarar av vårt jobb. Timmar som tas från de små resurser vi redan har. Förstår du nu varför jag inte känner att jag kommer klara av att sköta mitt jobb?

Läraren tar också upp den så kallade dåliga lärarutbildningen som skapar dåliga lärare (det finns ju som bekant bara en sak som är uslare än syndabock. nr1 (lärare), och det är syndbock nr2: den nyutbildade läraren).

På vilket sätt har lärarutbildningen förändrats under den tid som skolresultat med mera har försämrats? På vilket sätt har lärarna blivit sämre? Vilka ämneskunskaper är det som har rasat bland lärarna så drastiskt att resultatet har blivit som det blivit?

Jag är liksom insändarskribenten relativt ny i yrket. Han säger sig inte komma att fortsätta i yrket, och själv funderar jag ofta på hur jag själv ska göra i framtiden. Jag fick en aha-upplevelse häromdagen, och tänkte att ”det här är inte sunt det liv jag lever, och det är bara jag som kan göra något åt det. Kanske inte inom skolan då, utan någon annanstans”.

Jag frågar mig om jag kan realisera det jag drömde om att göra? Kommer förutsättningarna förbättras inom en överskådlig framtid? Ser det likadant ut på de flesta skolor, eller arbetar jag på en skola där vi sliter mer än genomsnittet och kommer ett byte av arbetsplats göra någon skillnad? Hur mycket tid och kraft är jag beredd att fortsätta ge? Hur länge orkar jag? Och är det värt det? Är glädjestunderna och arbetsglädjen större än slitet och frustrationen? Om inte – är det då värt det? Det är ingen gråtfylld, beklagande undran, utan en naturlig konsekvens av snart två år i yrket. Jag ser mig omkring och kan inte enbart förklara mina tillkortakommanden utifrån mig själv, mina nybörjarförmågor, min utbildning, min vilja, utan jag ser samma slit hur erfaren superpedagog man än är.

Att skola är skolpolitik blir så oerhört tydligt i kommunpolitikerns svar till läraren, se här. ”Vi kritiserar självklart inte lärarna, vi kritiserar socialdemokraterna”. För att, möjligen lite överdrivet men inte mindre sant,  återgå till mordmetaforen i början, så menar alltså skolpolitikern och med honom många  andra lärarkritiska röster att de när de kritiserar lärarna så kritiserar de lärarna lika lite som Medea dödade sina barn, för det var ju Jason hon dödade?

Jag kunde visst inte hålla mig positiv en hel dag … Jag råkade läsa  ”Tankar om skolan i Media”: Vad är det som är så svårt att förstå?, och det kombinerat med tröttheten som liksom aldrig försvinner fick mig att gå igång igen.

Comments
One Response to “En naturlig konsekvens”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Henrik Hallström, Metabolisterna. Metabolisterna said: Skolbloggare går från positiv till nattsvart på en dag … En naturlig konsekvens : http://wp.me/pVMQ-301 […]



Kommentera

