Ökade lärarresurser till lärarutbildningen

Mats på Tysta tankar inledde ett inlägg om leken som är så viktig för både barn och vuxna med orden: ”En baksida av lärarutbildningens kursuppbyggnad är att studenterna tentar av en kurs och därefter tror att de behärskar ämnet.” (Se Filosofiska rummet om lek och kreativitet « Tysta tankar.) Vilket fick mig att göra en avvikelse från ämnet för att kommentera så här:

”En baksida av lärarutbildningens kursuppbyggnad är att studenterna tentar av en kurs och därefter tror” lärarutbildningen att studenterna har fått vad de behöver. Skulle man också kunna säga, om man stod på andra sidan. I min utbildning lärde jag mig vikten av da capo-övningar, men sådant finns det aldrig något av på högskolan … Sluttenta på fredag, nästa kurs på måndag! Tid för eftertanke? Nån annan gång! /Janis

På detta svarar lärarutbildaren Monika, från bloggen Lektorio:

Jag vill säga att jag vet att de inte fått vad de behöver iom att de skrivit tentan. Den utgör ju oftast bara ett axplock av allt studenterna lär sig. Men att det kan ha fått med sig lite mer genom de seminarier vi har på vilka det sker tankeutbyte och diskussioner.

Vilket får mig att här och nu invända:

att seminarierna är alltför snålt tilltagna och att det mesta av studierna är egenstudier, vilket är mycket olyckligt av många skäl. Jag minns till exempel en gång när vi diskuterade betygssättning och flera lärarstudenter tyckte att flit skulle belönas i betygen. Skulle vilja säga att detta var viktigt att det diskuterades och ventilerades.

I SvD i dag skriver en lärarstudent att med endast fyra timmar lärarledd utbildning i veckan så stämplas lärare som oviktiga redan under sin utbildning. Hon tar också upp att

”Ett annat problem är de stora avhoppen på lärarprogrammet. Många söker in till lärarprogrammet efter att ha sagt upp sig från jobbet eller liknande då man nu är beredd att ha studierna som heltidssysselsättning. Men många blir besvikna och oinspirerade när man efter ett tag förstår att man nästan hinner jobba heltid samtidigt som man går på lärarprogrammet på heltid.

Jag förstår inte hur det kan vara möjligt att hinna jobba nästan heltid samtidigt med heltidsstudider, det måste ju vara egenstudierna som blir eftersatta, men det är väl kanske inte så konstigt att lärarstudenter kan få känslan att deras studier är så oviktiga så att inte ens de själva behöver bry sig ..?

Jag vet inte på vilken lärarutbildningen debattören går, men jag hoppas verkligen att de omgående får föreläsningar (en högre utbildning utan föreläsningar?!)

Att sjunkande resultat i skolan idag inte är en slump utan enligt debattören beror på ”ett bakomliggande problem” vilket förklaras vara lärararutbildningen, det är en alltför enkel och onyanserad förklaring, men inte är det ett bra utgångsläge för en ny lärare att komma ut med den bilden av sin utbildning.

Comments
5 Responses to “Ökade lärarresurser till lärarutbildningen”
  1. Emelie skriver:

    Jag fattar ingenting. Vi hade lärarlett hur mycket som helst under min utbildning. Och när det inte var lärarlett var det grupparbeten. Det var inte många dagar jag fick plugga ensam. Men jag och mina kursare var kanske extremt lyckligt lottade?

    • Janis skriver:

      Ett lysande – och glädjande – exempel på att lärarutbildning aldrig kan talas om som EN. Konstigt att det kan skilja så, och undrar om lärarledd undervisning var ett kriterium när tillstånden skulle ges? Tror inte det, tyvärr.

  2. Jan Lenander skriver:

    Problemet är förstås att lärare för alla olika åldrar utbildar nästa generation lärare och om man då skär ner på skolan och sen skyller sjunkande resultat på lärarna får man en dubbel negativ effekt där motivationen också sjunker. Detta startar sen en självförstärkande negativ spiral. Titanic är fortfarande på väg mot isberget.

  3. lärarstudenterna på min skola klagar på lågt tempo och poänglösa kurser och uppgifter. Hör aldrig någon säga emot. Det känns rätt illavarslande.

    • Janis skriver:

      Det låter inte bra, men vad gör studenterna själva? Påverkar högskolan, läser på egen hand, startar studiegrupper? Ibland undrar jag om det alltid är högskolans krav (höga eller låga), eller studenternas ”vad kommer på provet” som mest påverkar vad som läses och studeras. Själv minns jag helgplugg och mångsidiga hemtentor utifrån många tjocka kursböcker, och salstentor med megaplugg, och bara någon enstaka halvslapp kurs.

Kommentera

