Något annat än verklighetsbaserat

Story road

"Story Road" av umjanedoan. Via Flickr.com (CCby).

Ett mirakel har skett, kära vänner. För några dagar sedan frågade jag en av mina elever om hon läste någon bok för tillfället. Det gjorde hon inte, så jag sa att vi borde leta efter en. Då kom det:
”Men jag vill inte ha en bok som är verklighetsbaserad. Jag har läst så många och alla handlar om samma sak. Det är nån tjej och hon blir slagen eller illa behandlad och så… Det är samma sak i alla.”

Det var så skönt att höra. Alla vill har verklighet och sanning och de allra värsta berättelserna. Men inte när det är fiktion. Så jag blev glad.

Jag funderade. All verklighetsbaserad litteratur behöver ju inte vara dålig, jag skulle vilja vara så dristig att hävda att det i all litteratur finns något mått av verklighet🙂. Men ni vet vad jag menar. Den som börjar med att det är illa, sen värre och sen solsken. Gärna lite hederskultur, droger, prostitution och slavhandel. Så istället för ”inte verklighetsbaserat” så tänkte jag: ”Vad skulle hon behöva läsa? Vad skulle jag kunna ge henne som är nytt?” För det är också en aspekt av det hela. Hon har blivit trött på ett mönster som hon sett upprepas om och om igen. VAd kan bryta mot detta?

Och jag har funderat över böcker. Boktjuven, Bröderna Lejonhjärta… Men inte kommit fram till något bra.

Sen kom hon till mig igår och sa: ”Nu läser jag en ny bok och den är faktiskt jättebra. Du kanske vet vilken det är… Män är från Mars och kvinnor från Venus. En del av det som står där är faktiskt sant. Men den är bra.”

Fiktion så god som någon?

Comments
4 Responses to “Något annat än verklighetsbaserat”
  1. Janis skriver:

    LOL! Men boken ges ut av Brombergs, det borde väl räknas på plussidan?

  2. Morrica skriver:

    Definitivt. Kul att tösen hittade något hon gillar! Vifta med lite Atwood åt henne, det kanske skulle falla henne i smaken om hon gillar den boken hon läser nu

  3. tråkmagistern skriver:

    Du borde rekommendera harlequin

  4. Lina skriver:

    Värkligheten, som en av mina elever så korrekt kallade den…

    Ge henne Egalias döttrar, det kan bli intressant efter Män är från Mars…

Kommentera

