Hjälp nervösa elever vid proven

Det är inte lätt att avgöra om ett prov speglar elevens kunskaper – eller om det speglar elevens nervositet inför provet. Jag har fått in prov med resultat som varit långt under det jag hade förväntat mig, prov från elever som visat på sina goda kunskaper i ett tidigare, muntligt eller skriftlig, skede.

Ibland står det still. Skriv så börjar det röra på sig!

Det har förstås ofta med nerverna att göra. Men det finns sätt att mildra nervositeten: skriv bort den! Avsätt 10 minuters skrivning innan provet, och låt eleverna skriva om sina känslor och tankar inför provet. Detta lösgör den energi som annars är bunden till oron, som hämmar minnet och tanken. Om arbetsminnet är upptaget med att oroa sig kan det inte hjälpa en elev att minnas allt det den lagrat inför provet, eller fungera som det ska avseende fokus på uppgiften. I en studie som gjorts vid Chicagos universitet visas att skillnaden i testresultaten kan skilja på en hel betygsgrad beroende på om man fått möjlighet att genom skrivande hantera denna nervositet eller inte.

Metoden bör fungera även innan man ska hålla ett muntligt anförande eller för att bättre hantera en allmän skolstress, och är i viss mån samma slags expressiva skrivande som psykologer med goda resultat rekommenderar människor som är deprimerade eller traumatiserade.

Läs hela artikeln: Pantagraph.com | News from Associated Press – ett twittertips från Brian Kotts.

Comments
4 Responses to “Hjälp nervösa elever vid proven”
  1. Jag har liknande erfarenheter – elever som mer eller mindre lämnar in blanka prov, fast jag vet att de kan eftersom de visat det på lektioner tidigare. Ett annat problem är att de faktiskt kan, men inte vet hur de ska lägga upp t.ex. ett essäsvar eller har så bristfälliga kunskaper i svenska att läraren missförstår vad eleven vill visa i sina svar.

    Jag tycker att det låter spännande att skriva av sig sin oro. Värt att prova!

  2. Janis skriver:

    Det här är också ett sätt att ta bort spänningen, tror jag – och fördjupa kunskaperna:
    http://frokenfroken.blogspot.com/2010/11/vi-fuskar-som-fan.html

    /Janis

  3. Intressant! Att skriva av sig sin oro låter smart. Kanske inte fungerar för alla, men varför inte samla på sig flera alternativ och låta olika elever ”avreagera” sig olika?

    Janis din länk till the Karma police försök med olika sorters skriftliga prov är ju också intressant.Hennes första variant var att diskutera sig fram, då går man ju lite mot muntligt prov.

    Det kanske också skulle vara något, att ha mer muntliga prov? Samma kunskapstest, men skrivandet är ju ett prov i sig för många elever med dyslexi, koncentrationssvårigheter, npf-diagnoser, svenska som andra språk m.fl.

    Är vi inte lite fixerade vid skrivandet?

  4. metabolism skriver:

    Jo, det är vi och det är ett problem.
    Jag försöker i möjligaste mån göra skriftliga uppgifter till muntliga – men långt ifrån tillräckligt. Det fungerar inte i ett klassrum där så många elever vill ha (”slåss om”) min tid och uppmärksamhet, och där jag också saknar grupprum för att tala ostört med enskilda.
    Att organisera för vissa att göra muntliga prov separat är också svårt, pga elevernas scheman finns sällan möjligheter för dem komma till mig på en annan tid. Det är mycket i skolan som styrs av schemaläggning, hur långa lektionerna är, klassstorlek, tidsbrist – och inte av pedagogiska skäl. /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: