Läromedelsklagan

Skolinspektionen kritiserar läromedlen i kemi för år 4-5, och mycket av kritiken skulle kunna gälla vilket ämne eller årskurs som helst, läs här.

Det enda jag orkar tillföra saken är att kommentera att bristen på läromedel gör en ny lärare alldeles trött. Under jullovet skapade jag eget material, precis som under alla lov hittills, och under första arbetsveckan har delar av detta skrivits ut och kopierats upp.

Nu borde jag  fortsätta ta fram det material som jag inte hann eller orkade ta fram under jullovet och när jag tänker på allt det material som jag själv måste skapa under resten av vårterminen då blir jag alldeles matt. Jag har fullt sjå med att hinna kopiera upp det material som hittills producerats.

Jag har förfasat mig över de oredigerade och oanpassade utskrifterna från Wikipedia som mina barn burit hem från skolan genom åren. Min förståelse är nu större, även om jag ogillar dem lika mycket.

Jag gillar att skapa eget material, det är bara det att det är jobbigt att vara både lärare och ”läromedelsförfattare” på heltid. Lärare med inslag av läromedelsförfattare skulle vara att föredra. Ännu har inte heller en enda lokal pedagogisk planering för våren skrivits, jag har haft fullt sjå med planera terminsstartens innehåll och se till så att allt inte behöver förmedlas muntligt.

Revidering/rättelse: Då den ursprungliga texten visade sig innehålla 18 st ”jag”, har den redigerats något. Nu tror jag det är 10, och det får duga – läromedelsklagan handlade ju i mångt och mycket om att det är JAG som får göra allt jobbet, så ”jag” är ett ju ett ändå ett väl valt ord.

Comments
4 Responses to “Läromedelsklagan”
  1. Strahatt skriver:

    Känner igen mig. Det är jobbigt med allt som ska planeras. Jag städade skrivbordet i veckan, nu hittar jag ingenting . Så städa inte skrivbordet

  2. Jag hade jätteroligt åt det här inlägget. Att få en läsare att skratta och ändå känna din frustration och vrede. Det är skickligt.

    • Janis skriver:

      Tack! Inte bara beröm utan en respons som beskriver vad du uppskattade – så där professionellt som bara en god pedagog kan berömma! Blev riktigt glad! /Janis

Kommentera

