Motivation för stora och små

Via The educatorssweden Dailys förmedling (JensRantil twittrade) läser jag en artikel om motivation och brist på motivation bland anställda.

Att det inte är någon större skillnad mellan vuxna på jobbet och elever i skolan, inser jag medan jag läser. Vi har i mycket samma behov som behöver uppfyllas för att vi ska tycka det är kul att gå till jobbet/skolan och jobba/plugga.

För att bibehålla den entusiasm som  nyanställda ( läs: ännu inte skoltrötta elever) har med sig, men som enligt uppgift brukar vara betydligt mindre redan efter ett halvår (läs: redan i sexan?), finns det tre mål arbetsgivaren (läraren) behöver förstå och tillfredsställa. I en ungefärlig översättning handlar det om dessa tre mål:

Rättviseaspekten: Att bli respekterad och rättvist behandlad vad gäller lön, förmåner och anställningstrygghet (att bli sedd, rättvist behandlad och bedömd samt känna trygghet).

Färdighet/prestationsaspekten: Att vara stolt över sitt arbete, sina resultat och arbetsgivare (skola).

Kamratskapsaspekten: Att ha goda, produktiva relationer med medarbetare (skolkamrater och lärare)

Önskar arbetsgivaren/läraren riktigt entusiastiska anställda/elever behöver alla dessa behov mötas; för varje ouppfyllt mål sjunker motivationen/produktiviteten.

Vad en chef ska göra för att det här ska fungera, och om det även skulle fungera för en lärare, det kan man läsa vidare om här:

Harvard Business School:Why Your Employees Are Losing Motivation

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: