Å, å, å flickor!

Jag skriver fel när jag ska in på twitter och hamnar i stället på titter.se … och hjälp! ”Spel och skvaller för flickor”!

"Spel och skvaller för flickor" KLICKA för att botanisera på egen risk

Jag får en smärre chock, av den sorten som jag inte fått sedan 2007 när jag fick min ”prinsess-chock”, främst då genom prinsess-handboken som på Adlibris presenteras med följande ord : ” Konsten att bli prinsessa kräver hårt arbete och mycket tålamod. Inuti alla flickor finns en liten prinsessa som bara väntar på att få komma fram. Genom mina goda råd lär du dig snart hur en prinsessa ska klä sig, dansa graciöst och att föra en sprudlande konversation. Kort sagt lär du dig hur man ska uppföra sig i alla tänkbara situationer.” Jag slutar aldrig att uppröras över detta!

Ja, jag vet att jag själv ritade prinsessor, klädde ut mig i högklackat, att jag köpte lösnaglar i plast på leksaksaffären och lekte hårfrisörska med peruker på en perukstock. Men det var en lek på mina villkor (så långt nu lekar kan vara på ett barns villkor, bortom samhälle och genusordning och allt) och det här på titter.se är INTE kul. Men på Facebook finns 28 150 titter- fans som INTE skulle hålla med mig.

situation: lektionSidan finns på flera språk – den på engelska kanske kunde användas i undervisningen om man undviker de värsta spelen (och då menar jag de som målar upp en bild av hur flickor ska vara, baka cupcakes till exempel kan ju lära en nyttiga glosor). Eller så kan man kanske ta tjuren vid hornen, bejaka små flickors lekar som man själv ogillar, och passa på att diskutera genusfrågor? Genusfrågor mot en fond av rosa gull, rakt in i klassrummet via smartboardtavlan!  (Ny glosa:) Shocking!

Kommentera

