Lärare är som tv – men inte i betydelsen av lika underhållande

I Survived A Japanese Game Show tv show photo

Att konkurrera med

Att skolan konkurrerar med den mycket häftigare världen utanför skolan, det känner väl de flesta lärare till. Att få lektionsinnehållet lika spännande som ett tv-spel, ett youtube-klipp eller ett Simpson-avsnitt, för att hålla uppmärksamheten uppe, det är inte alltid det lättaste.

Läraren Laura  Preble skriver om hur eleverna ser på läraren som på en tv som står på där i bakgrunden medan eleverna lever sina mer spännande och sociala liv, i klassrummet. Snackar med varandra, går och vässar pennan, promenerar runt, sitter böjda över underhållningen i mobiltelefonerna. Medan läraren läser högt eller klassen är engagerad i en allmän diskussion.

Orsaken är inte att de är elaka eller respektlösa, menar Lauran Preble utan att dagens unga är vana att göra flera saker samtidigt. Titta på tv, messa kompisar, lyssna till musik – allt på en gång. Inte fullt koncentrerad på något, men samtidigt koncentrerad på flera saker. Jag känner igen det där, hos eleverna och hos mina barn (värst är när sonen inte bara har  X-box, mobilen, minidatorn utan också MIN laptop i omlopp samtidigt). Och jag känner igen det hos mig själv; tv:n på, androiden bredvid och datorn i knät. Medan maken försöker säga något till mig, och jag lyssnar men ändå inte lyssnar (vilket förstås får oväntade konsekvenser titt som tätt).

situation: lektionHur tacklar man då problemet med att fånga elevernas uppmärksamhet? Laura Preble tipsar om följande:

 

  • Gör dem medvetna om vad det är de gör. Fungerar mycket bättre än arga blickar.
  • Rör dig runt i klassrummet, för att bättre fånga uppmärksamheten. Det kan du, till skillnad från en TV, göra.
  • Interaktiva övningar och låtaeleverna röra på sig.
  • Powerpoint och videor för att förstärka, både lektionsinnehållet och elevernas uppmärksamhet. Konstiga animationer, humor. Tänk: tv-program eller udda youtube-klipp. Men inte som självändamål, underhållning, utan i kombination med stoffet.
  • Sjung,  härma konstiga dialekter eller trolla. Konstiga ljud (finns som appar till mobilen, min anmärkning) eller Hulk-händer! Kort sagt: gör något oväntat och roligt (eller fånigt, som eleverna kanske skulle kalla det.Måste också göras innan man blivit sur, min anmärkning).

Jag tänker inte kommentera annat än att säga att den första punkten, den ska jag ta upp vid terminsstarten, och att till dessa råd skulle jag också vilja ha råd om hur man effektivt prisar långsamhetens lov och djupkoncentrationen i skolan. Om sådant inte är ohjäpligt ute, tänker jag, medan jag publicerar mitt blogginlägg, besvarar ett sms och kollar Top Gear på teven.

Läs i sin helhet: Why Students Treat Teachers Like TV Sets (and How to Combat It)

Tack till briankotts som delade med sig!

Comments
9 Responses to “Lärare är som tv – men inte i betydelsen av lika underhållande”
  1. Morrica skriver:

    Jag saknar två punkter innan punkt ett, faktiskt.

    1. Var själv medveten om detta.

    2. Ta det inte personligt.

    Dessa två punkter, i synnerhet punkt två, ställer ofta till det i skolan idag, finner jag.

  2. Niklas skriver:

    Läste originalartikeln igår och blev glad över denna översättning och tolkning. Har under det senaste läsåren försökt att göra lektionerna mer intressanta och roliga genom olika presentationsknep. Tycker även det är viktigt att ha i bakhuvudet att inte köra får långa genomgångar. Även om man gör världens grymmaste och roligaste genomgång är det skitsamma om man gör det i 45 minuter. Korta genomgångar varvat med övningar, alltså punkt 3 ovan.

  3. metabolism skriver:

    Det var bra tillägg till listan: försök fatta dig kort och variera! Jag har ganska nyligen börjat att medvetet försöka starta och/eller avsluta lektionerna med något ”lättsamt” (men samtidigt OERHÖRT pedagogiskt! 😉 ) – men jag ska erkänna att jag har gjort mig skyldig till 40 minuter grammatik på raken också ..! Vet inte hur det gick till,det var inte med flit – men hälften somnade iaf! Då var jag som ett riktigt dåligt tv-program. /Janis

  4. Niklas skriver:

    =) Själv har jag plöjt genom EU:s institutioner och beslutsvägar rakt av i kanske 60 minuter så…jodå. Bra med eftertanke, bättre med aktion.

  5. metabolism skriver:

    Det här är vad jag VERKLIGEN gillar med bloggandet! En tänker en tanke högt (skriver på sin blogg), en annan tar upp en tråd och för tanken vidare!
    Tack Morrica för att tänka tanken ett varv vidare i en sån där typ härligt hermenuetisk spiral! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mats Olsson. Mats Olsson said: RT @Metabolisterna: Lärare är som tv – men inte i betydelsen av underhållande: http://wp.me/pVMQ-2SK […]

  2. […] Janis har översatt och tänkt vidare […]

  3. […] TV, ett bakgrundsbrus som ger ljus och rörelse till rummet men inte är mycket att fästa sig vid. Metabolism skriver om detta, Mats har också nämnt […]



Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar