Utvecklande diskussioner, ja tack

Utvecklande diskussioner, vill vi ha det? frågar IT-mamman. Diskussioner om och för skolan – och där ingen trampar på och tystar en annan, där vi inte (mina ord!) är så  konflikträdda och överdrivet konsensus-strävande. Eller ointresserade så vi bara avfärdar.

När jag läser inlägget tänker jag på tre saker:

1. Skillnaden mellan samtalen,diskussionerna, på högskolan och i skolan. På högskolan kändes det nästan alltid som att det var helt i sin ordning att ”spotta ur sig något” ogenomtänkt och oformulerat. För i samtalet med de andra blev det ogenomtänkta och oformulerade mer genomtänkt och bättre formulerat. Det var själva vitsen med dialogen – att tillsammans med andra bli klokare, att sätta ord på våra egna tankar, andras tankar, våra gemensamma tankar (som inte behövde vara samma tankar). Det är en samtalskultur jag oftast saknar i skolan. (Kanske delvis för att vi har bråttom (även om vi klagar över antalet mötestimmar  …) så att vi aldrig har tiden  att ge samtalen och tankarna tillräckligt med tid – vi måste ju hinna med elevärenden också.)

2. På det grupparbetet som Monica, NN och jag gjorde på högskolan som handlade  pedagogers reflekterande praktik, och som är en annan sida av skolans samtalskultur: Det räcker inte att vi ”diskuterar”; vi måste reflektera på ett sådant sätt att gjorda erfarenheter och kunskaper verkligen leder framåt. Vi läste  under arbetet runt ledarskap och skolutveckling bl.a. om olika samtalsformer och vad som utmärkte dem.*  I det berättande samtalet rekonstrueras konkreta erfarenheter och görs tillgängliga för kollegorna. På denna nivå stannar samtalen ofta upp. Någon berättar för en annan vad som hänt, punkt, slut. För att samtalet ska föras upp till nästa nivå, det viktiga gemensamma reflekterande samtalet, krävs att någon ifrågasätter berättelsens giltighet. En kollega bemöter en utsaga med ett ifrågasättande ”varför?” eller ”var det verkligen så?”, och den berättande får förtydliga vad han/hon menar. I det reflekterande samtalet tar lärare del av varandras erfarenheter samtidigt som de genom aktiv respons får till stånd ett gemensamt reflekterande.

3. Risken för att samtalen, diskussionerna, som nu förs i sociala media i det så kallade vidgade lärarkollegiet, inte alltid förs in i skolorna. Det kan vara svårt att ta upp ”något man läst på nätet” – bättre vore alltså om fler lärare deltog! Tänk en skola där en sådan slags ”omvärldsbevakning” ingår; där någon eller några har i uppgift att hålla tentaklerna ute och föra in stoff för pedagogiska, reflekterande, samtal. Som sker i möten där det finns avsatt tillräckligt med tid och inget annat på dagordningen.

* Ohlsson, J. (red), 2004, Arbetslag och lärande. Lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning.

Comments
5 Responses to “Utvecklande diskussioner, ja tack”
  1. Intressanta tankar!

    Jag hänvisar ofta till ”något jag läst på nätet” när jag diskuterar med kollegor och det vore så mycket enklare am ”alla”, eller åtminstone fler, var med ute i de sociala medierna.

    Jag skrev ett inlägg om att jag inte hinner reflektera tillsammans med mina kollegor. Lite i samma tankebanor som era inlägg.
    http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/01/att-dela-och-reflektera.html

  2. metabolism skriver:

    Jag har läst, instämt och kommenterat ditt inlägg, hoppas det fungerar bara, det krånglade med profilnamn och allt sånt. Under julhelgen har det dykt upp saker i huvudet som jag inte hunnit tänka tidigare, tid för eftertanke är ofta en bristvara – extra synd i det här jobbet! /Janis

  3. IT-mamman skriver:

    Intressant! De olika samtalen. Vi har startat en facebookgrupp där vi bjuder in lärare från främst vår egen kommun för att vi ska kunna föra samtal om lärande. Det blir mest tips om vad man gör men jag tror det är ett viktigt steg och en bra början. Att öppna dörren till varandra.

  4. Strahatt skriver:

    Ja, fram med fler diskussioner! Vi lärare behöver samtal som omsluter och vidgar.

  5. metabolism skriver:

    IT-mamman: Vilket bra initiativ!
    Stråhatt: Kanske vi också ska starta något sån’t?!
    /Janis

Kommentera

