Words of the year according to The New York Times

Van Gogh-kaka

Jag firar med den godaste efterrätt jag vet, bildligt talat och i impressionistisk form, för att jag hittat den borttappade länken till artikeln med nya ord i engelskan. Från New York Times lånar jag mina personliga favoriter:

belieber: A fan of Justin Bieber

mansplainer:man compelled to explain or give an opinion about everything — especially to a woman. He speaks, often condescendingly, even if he doesn’t know what he’s talking about or even if it’s none of his business. Old term: a boor.

sofalize:British marketing term created for people who prefer to stay home and communicate with others electronically.

poutrage: False outrage, usually put on for personal, financial or political gain.

Weird: Western, educated, industrialized, rich and democratic, an acronym and criticism of the typical subjects in studies by behavioral scientists. That is, they tend to be the easiest to recruit: undergraduates.

I varken svenskan eller engelskan har jag sett att det finns ett ord för det besvärliga i att hålla reda på alla läsvärda artiklar och alla bra länkar som man ramlar över och vill spara. Jag favoritmärker på twitter, jag skickar vidare till g-mail eller bloggen, jag sparar i Evernote (och undrar vad jag ska göra med allt jag har på delicious innan det riskerar att försvinna),och jag sparar ner pdf:er. Sen återstår bara att hitta allt. Infokökkenmöddar kanske kunna kalla det när man sparar än här och där? Och alla platser man sparar på skulle då vara  infokökkenmöddingar. Nästan alla  mina infokökkenmöddingar har dessutom olika lösenord. Det är så dumt så det borde finnas ett särskilt ord för det också. Stupid räcker inte.

Kommentera

