De, dem eller köra på dom?

En evig fråga: Skriver man de eller dem? Eller löser man problemet med att skriva ”dom”, som de flesta elever jag mött i skolan?

I SvD i dag kan man testa sig själv: QUIZ – DE eller DEM?

* * *

Till mina elever brukar jag använda följande knep: prova genom att byta ut de/dem mot  jag/mig eller vi/oss, för att höra om det låter ok:

De?                 Dem?

Jag               Mig

Vi                 Oss

För de äldre eleverna kan man försöka med subjekt/objekt-regeln: De är subjekt (de som gör/agerar) och dem är objekt (de som utsätts för handlingen, de passiva).

Med det kan ändå vara svårt!

Så här förklarar Josphsson i SvD:s språkspalten (läs mer om de, dem och dom här):

Grammatikreglerna för de-dem-valet är krångliga.

Man skriver de som bestämd artikel och subjekt: De nya stolarna köpte dei Malmö.

Dem används som objekt och efter preposition: Dem älskar jag; jag tänker bara på dem.

Bestämd artikel blir alltid de, också när den är en del av objektet: Jag älskar de nya stolarna.

Men valet mellan de och dem är fritt i de-som-konstruktioner som är objekt eller står efter preposition, särskilt när som är subjekt i efterföljande bisats: Jag älskar de/dem som lagar stolar; jag tänker på de/dem som samlar stolar.

Till vardags finns tumregler. Där man skriver du eller vi, ska man också skriva de; när vi skriver dig eller oss blir det dem. Tumreglerna till trots ser man allt fler fel. Vanligt är överanvändning av dem: dem kommer senare; vi tänker på dem gamla stolarna.  (E)tt gott råd att skriva de om man tvekar. Risken är liten att det blir fel.

 

Comments
5 Responses to “De, dem eller köra på dom?”
  1. Morrica skriver:

    Hur blev detta ett problem?

    Vi tvekar inte på honom eller han, vi tvekar inte på vi eller oss, jag eller mig, dig eller du. De flesta tycker den nordnorrländska dialektvarianten med genomgående subjektsform, t ex ‘ska vi gå hem till du efter skolan idag?’ låter jätteskum, men skriver utan att tveka ‘dem gick hem tillsammans’ och tror att de uttrycker sig ‘formellt’.

    Med risk att än en gång låta som om jag föraktar stora delar av den svenska lärarkåren (det gör jag inte, men problem man inte låtsas om försvinner inte av sig själva), problemet har, tillsammans med den förbryllande vanan att byta rad varje gång man börjar en ny mening, brutaleskalerat sedan tidigt tvåtusental (det innebär att det har sin rot grundskoleundervisningen i början av nittiotalet) felet måste ligga i svenskundervisningen. Lyckligtvis fungerar språkutveckling så, att när en konstruktion blir en genomgående kommunikationsförsvårare (och det blir det när somliga irriterar sig på det och andra antingen ägnar lång tid åt att vela eller helt enkelt formulerar om för att slippa använda konstruktionen) försvinner konstruktionen ur vardagsspråket.

    Jag är dock långtifrån säker på att det faktiskt blir så att vi kommer att se genomgående användning av ‘dom’ framöver, tendenserna tycks istället peka mot att det blir ‘dem’ som slår igenom.

    • metabolism skriver:

      Jag vet inte hur eller när det blev ett problem. Det kan bero på undervisningen, det kan bero på talspråkets inverkan (att vi alltid säger DOM) och samtidigt läser mindre nu än förr? Och också att det i ungas böcker oftast används DOM.
      Ändras det framöver tror jag att de blir till ”de”, precis som professorn som skriver i SvD – men kanske inte utan hjälp från skolan! Jag antar att du som jag ser fler elever som överanvänder DEM än som använder DE. Jag ska iaf börja tillägga ”välj ”de” om du är osäker” när jag talar de/dem-regler! /Janis

  2. NN skriver:

    ”Jag älskar de/dem som lagar stolar”
    Det heter ”Jag älskar dem” och sedan kommer ett relativt pronomen, i nominativ, i en bisats: ”som”.

Kommentera

