Ord kan såra

Illustration of the pain pathway in René Desca...

Illustration of the pain pathway in René Descartes' Traite de l'homme (Treatise of Man) 1664. The long fiber running from the foot to the cavity in the head is pulled by the heat and releases a fluid that makes the muscles contract. Image via Wikipedia

Ord kan såra, brukar jag säga, till yngre medmänniskor som i ilska hävt ut sig sådana ord som ilskan kan få en att spotta ur sig. (Det skulle jag förstås kunna säga till äldre medmänniskor också, för det finns ganska många som inte tänkt tillräckligt på det, men det är ju mest yngre människors bråk jag blir indragen i.)

Ord kan såra, de kan sitta som en tagg i hjärtat under långa tider, och det är svårt att veta vilka av de ord man häver ur sig som blir till små taggar i en annan människas hjärta. Så därför måste man försöka, hur arg man än är, att vara försiktiga med sina ord. Ilskan behöver inte stängas inne, men orden – försök ta det lite varligt med dem. Inte minst i sociala medier där ett bråk mellan två på några sekunder kan bli till ett bråk med många, många inblandade.

Att ord inte bara kan göra ont i någons inre utan också orsaka ren fysisk smärta, det visste jag inte. Men tydligen kan det att man pratar om sin värk göra värken värre, och att sjuksköterskan innan sprutan tröstande säger ”det kommer bara att göra ont i en sekund”  kan göra att nålsticket gör ondare. Forskarna förklarar det som att vissa ord förknippade med smärta i sig själva triggar igång det område i hjärnan som förnimmer smärtan; talet om smärtan stimulerar hjärnans ”smärtområde” vilket gör att själva smärtan intensifieras. (Words can cause physical pain, The Telegraph)

Men att några förflugna ord i en svår livssituation till och med kan få en att förlora jobbet, det undrar jag om någon kan förklara. Kände Volvokroppen en ren fysiskt smärta vid ordet ”dårhus” ? Fick  Volvo en tagg i hjärtat? Om alla ord, som vi alla mer eller mindre vid något tillfälle hasplat ur oss om våra arbetsplatser skulle samlas ihop – då är jag säker på att det skulle göra jätteont i hela arbetsmarknads-Sverige! Ibland tror jag faktiskt att man får bita ihop, inte ta åt sig av orden och bara rulla vidare.

UPPDATERAT 4/1:

Jag lyfter från kommentarsfältet upp ett par mycket läsvärda inlägg från lärar-Gerties blogg; den ena handlar om hur viktigt det är hur man talar till elever och den andra om hur värdeladdade ord och symboler kan vara:

När man låter en blomma vissna

Ord och symboler bär på en histora

UPPDATERING 5/1:

På tal om historiskt negativt laddade ord, som den andra länken här ovan handlar om, så skriver The New York Times i dag om hur ett förlag i en nyutgåva  Mark Twains ”Hucklebery Finn” ändrat alla de 219 ”nigger”  i boken till ”slave”. Även ”indian” har ändrats till ”injun”.(Länk här).  Att det är laddat att censurera en högt skattad författares laddade ord, det är tydligt.   Själv kan jag (i det här fallet och utifrån syftet) hålla med de som är för, men måste jag ta ställning måste jag säga att man aldrig och inte av någon anledning, ska ändra i en författares verk.

Uppdatering: 15/1: Kolla in den här också!

Comments
6 Responses to “Ord kan såra”
  1. Tänkvärt! Ord kan också skapa än mer smärta genom ordets historik. Ord kan misstolkas och ord kan vara missriktade. Tysnaden gör också ont. Ord bär på möjligheter att bygga upp och att förstöra. Läs gärna mina inlägg om detta.

    http://lararegertie.blogspot.com/2010/12/nar-man-later-en-blomma-vissna.html

    http://lararegertie.blogspot.com/2010/10/ord-och-symboler-bar-pa-en-historia-och.html

  2. metabolism skriver:

    Tack för länkar till inläggen jag läste med intresse! Viktigt också det du säger i din kommentar: att tystnaden också kan göra ont!
    /Janis

  3. janlenander skriver:

    Volvo har lagt ner mycket kraft och pengar på att bygga upp ett rykte om att vara en bra och medmänsklig arbetsgivare. Nu tar en hjärtlös och oerhört klumpig chef och blåser sitt företag på mångmiljonbelopp. Det är inte ens lönsamt att vara en skitstövel.

    Det fascinerar mig att tanken om att ord gör ont skulle vara ny och jag kan riktigt känna smärtan i min kropp när någon lyckats med en verbal attack. Det gör förstås inte ont med ord från någon som sprider dem som svärmar utan det är förstås när tystnaden laddar dem.

    Gerties två inlägg är verkligen riktiga guldkorn och jag minns att mina kommentarer framför allt handlade om osynliggörandet och nonchalansen som en ännu större fara. Vi får inte heller bli fega i att kommunicera saker, det är nog väldigt ofta så att en elev som blivit bortglömd i månader och sen får någon riktigt obehaglig ”sanning” är den som det gör allra ondast för.

    • metabolism skriver:

      Jag tänkte detsamma om Volvo, hur glada är de över skriverierna? Jag hoppas iaf att de inte står bakom och stödjer chefens agerande. Men jag är långt ifrån säker.

      Det nya i forskningsrönen jag länkar till handlar om den fysiska smärta som kan mätas i hjärnan vid yttrandet av vissa ord – men då är det bara vissa slags ord kopplade till smärta – som tortyr och pest – inte ord som t.ex. hemsk eller äcklig. De elaka ord som som verbala attacker innehåller kanske kan forskas på i framtiden? Men det handlar kanske inte om enstaka ord då, utan långa hemska meningar.

      Och ja, tystnaden, den man vara minst lika illa.

      /Janis

      • janlenander skriver:

        Det finns nog inte någon i hierarkin ovanför chefen som startade dumheterna som skulle säga något officiellt negativt om honom. Det hör till att företaget står bakom sina chefer men väntar vi ett tag så kan vi nog se att den här chefens framtida karriär blir ytterst torftig – snett ut åt vänster.

        Det blir så tydligt att vi måste kommunicera vänligt och lyssnande alltid, ja faktiskt alltid dvs. även den där dagen med huvudvärk, missad frukost, ……

        Fast sen kan även lärare be om förlåtelse.

Kommentera

