Lärare på kurs är ingen lek (del 2)

Mother teaching child av Alfred Gilbert

Alfred Gilbert - "Mother Teaching Child" - Tate Britain. Foto: ketrin1407. Via Flickr. CCby.

Detta är en fortsättning på gårdagens inlägg om kurser.

Många skolor får kurspaket när de köper datorer eller tjänster från olika företag. Jag skiter i om kurserna är ”gratis” eller inte, men jag vill ha valuta för den tid och energi jag lägger ner på en kurs. Jag vill att kursanordnare lägger ner tid på att ta reda på vem jag är och inom vilka områden jag behöver utvecklas. Om det nu är så att de är experter som kan tillhandahålla information och kunskap, så finns det ju enorma förutsättningar för att sätta ihop individanpassade paket. Det är ju bara att säga ”här finns det grejer” så kan jag ta del av det själv.

På kurserna fick vi ofta höra att man måste våga slänga sig ut. Det gör inget om man inte kan allt som lärare, det viktiga är att visa för eleverna att man är villig att lära sig. Eleverna lär sig dessutom vissa saker mycket snabbare än oss, så varför bromsa dem bara för att jag inte kan?
Bra tänkt! Det borde gälla på kurser också.

Det som gjorde att kurserna kändes som att bli överkörd av ett tåg av också att varje minut av tiden skulle fyllas med aktivitet. Om det inte var föreläsning så var det seminarium eller workshop eller så skulle man sitta med sina kolleger och göra handlingsplaner.
Var är tiden för eftertanke och reflektion? Tänk om man kunde boka en kursledare för promenad, så man kunde gå och tänka. Eller tänk om man bara kunde få en hög med böcker eller en lista på länkar till intressant forskning och så kunde man få botanisera bland dem i ett par timmar.
Det jag saknar är att få tänka efter. På jobbet händer det saker hela tiden. Det är ett jäkla tänkande på fötterna. Tänk om man kunde få sätta sig ner och ha ett enskilt samtal där man får diskutera sin pedagogik och sin undervisning med en kursledare som ser saker med helt andra ögon. En kurs syfte bör ju vara att utveckla lärarnas kunskaper, ge dem insikter om sin egen undervisning och hur den kan förbättras, samt vara en plattform för fortsatt utvecklingsarbete.
Tänk om det kunde vara så…

Comments
3 Responses to “Lärare på kurs är ingen lek (del 2)”
  1. Morrica skriver:

    Tänk om…..

    Det här utvigdade lärarkollegiet som vi är en del av, tänk om vi skulle hitta ett sätt att reflektera tillsammans, lite mer organiserat? Att resa land och rike runt finns sannolikt varken tid eller pengar till, men vi har ett helt Internet med alla dess möjligheter. Vore det en god idé att tänka vidare på, tror du?

  2. Det är en mycket god idé Morrica! Vad ska man med ett utvidgat lärarkollegium till om man inte använder det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: