Den röda vanten

Min mamma frågar om jag minns den där gången när jag gick på dagis och viftade med min röda vante. Nej, det gör jag inte (lika lite som jag minns vad jag gjort av med vantarna som varit försvunne sedan förra veckan).

Så mamma berättar: det hade varit julfest på dagis och vår dagisfröken hade radat upp oss barn på kanten till den lilla scenen som fanns i rummet. Avslutningen var klar, nu återstod bara att avsluta avslutningen.

Vår fröken var en mycket sträng fröken. Mycket, mycket sträng. Otäckt sträng. Så alla barnen hade, mycket disciplinerat, klätt på sig ytterkläderna och satt nu på scenkanten framför stränga fröken och väntade på att fröken skulle skulle kommendera ”lediga”. Eller ”God jul, tack och adjö”, kanske. Föräldrarna stod lika disciplinerat utmed ena väggen och väntade på att att deras barn skulle släppas loss och få följa med hem. Min mamma minns det som att alla, både barn och vuxna, var rädda för fröken. Hur som helst, stämningen var inte alls juleglad utan riktigt tryckt.

Då sträcker jag upp min ena hand och visar på min röda vante. Min vante med det stora hålet i. Vips börjar alla skratta och den tryckta stämningen lättar.

Det var ett både pinsamt och stolt ögonblick i min mors liv. Skämmigt att vara förälder till ett barn med vantar med hål i (det säger ju en hel del om ens föräldraskap, att vara en mor som inte stoppat trasiga vantar!), men ett stolt ögonblick eftersom humorn var helt i min mors smak.

Jag tycker som min mor att det är en gullig liten historia, en sådan där typiskt barnhistoria där barn tar udden av det konstlade allvaret. Men när min mamma berättar hur den där fröken var – hon var riktigt, riktigt ruskigt sträng –  då undrar jag om det var där min ovilja mot auktoriteter och disciplin började?

Kommentera

