Körling om att bryta ner mål

Välkommen till dagens avsnitt av ”metabolism letar i gömmorna”. Här är ett inlägg som av någon konstig anledning glömdes bort.

Break a leg av Fuyoh!

I ett inlägg skriver Anne-Marie Körling om det felaktiga i att bryta ner mål. Äntligen! Jag har varit på en del skolor där man pratar om lokala kursplaner och om att bryta ner mål som något självklart. Av någon anledning frågade jag inte varför, jag tänkte kanske att jag skulle få svar på det allt eftersom jag lärde mig mer. Dessutom så var det ju så självklart. Men något svar har jag inte fått. Och jag tycker att kursmålen i de flesta fall är tydliga.

När jag läser kursmålen ser jag flera olika möjligheter att nå dem. Är det måntro därför som man ägnar sig åt att bryta ner mål? I kursplanen för svenska A står det bland annat att eleven ska:

kunna förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift på ett sätt som är anpassat efter situationen och mottagaren

Detta kan man ju göra på mängder av sätt. Man kan berätta om sommarminnen för förskoleklasser, skriva en insändare för lokaltidningen, hålla ett hyllningstal till sin mormor, och göra blogginlägg av sin läslogg. Eller så håller man tal till, och skriver texter till läraren, som oftast är den främsta mottagaren till elevens arbete. Men behöver man bryta ner? Behöver man ha ett mål för varje texttyp och mottagare?

Lokala kursplaner och nedbrutna mål (hör hur det låter, ett nedbrutet mål…) bidrar väl bara till förvirringen över läroplansmål och kursmål.

I Skolverkets Författningskommentarer för likvärdig bedömning och betygsättning står det:

Det innebär att de lokala tolkningar av betygskriterierna som görs av skolorna inte får strida mot, inskränka eller lägga till krav till de nationella betygskriterierna. (s. 8 och s. 22)

Bryter man ner dem har man skapat nya mål. Det är inte alls säkert att man nått kursplanens mål bara för att man har nått ett av de ”nya” målen. Var hamnar man då? Det är väl att skapa en skola utan rättsäkerhet om något.

Här finns fler läsvärda inlägg av Körling om att bryta ner mål:
Bryta ned mål – NEJ!
Om styrdokumenten och om frågorna kring dem, och hur jag absolut inte anser att man ska bryta ned mål!
Allvarligt talat – hur behandlar vi läro- och kursplanerna?

 

 

Comments
4 Responses to “Körling om att bryta ner mål”
  1. Morrica skriver:

    Detta är så viktigt, i synnerhet som det, som du beskriver, blivit så självklart och vardagligt att man knappt ens reflekterar över att man gör det ute i kommuner och på skolor.

    Elevers rättssäkerhet, det är något vi måste ha i medvetandet varje dag och varje stund.

  2. Precis! Det sker väldigt oreflekterat och det är både upprörande och skrämmande.

    Ni som har jobbat längre (och på grundskolan där jag bara gjort praktik): har ni någon aning om varför det blivit så här? Hur pratar man om lokala arbetsplaner och kursmål?
    (Nu menar jag inte att ställa er till svars för att sådant här sker, jag undrar bara🙂 )

    • Janis skriver:

      Jag har försökt ta upp det … men jag formulerade mig nog väldigt dåligt, för de förstod inte alls vad jag menade – det var som om jag sagt något fullständigt befängt, så jag kom helt av mig. Jag förstod heller inte varför de tyckte det var så konstigt det jag sa, eller varför lokala kursplaner var ett måste. Så det var en väldigt misslyckad dialog, så att säga.
      Jag tror tanken är att de nedbrutna målen ska garantera att ”ingenting glöms bort”? Och så arbetar alla med sagor i sjuan. Vare sig eleverna eller läraren vill.

      • Morrica skriver:

        Jag tror inte du formulerade dig dåligt, men jag tror du presenterade en tanke som var alldeles otänkt, och därför reagerade de du pratade med som om du sagt något obegripligt.

Kommentera

