Wikipedia, källkritik och källhänvisningar

På kultursidorna i Aftonbladet stod häromdagen (27/12, pappersupplagan) följande citat:

”Vi har suttit tio år, åtta timmar om dagen, med uppslagsverk, och Nationalencyclopedin har fel lika ofta som Wikipedia”

Anna Smids i teamet bakom frågorna i ”Vem vet mest”. Filter

Mats på Tysta tankar citerar också en person som ser Wikipedias förtjänster, läs här. Skribenten menar att det är dags för lärare att sluta skälla på Wikipedia och i stället lära eleverna att från Wikipedia klicka sig vidare, och tänka källkritiskt. Och att lära dem att skriva om med egna ord, lägger jag till!

* * *

Vad Aftonbladet saknar i sitt citat är en uppgift om i vilket nummer av Filter Anna Smids ord står att läsa. Googlar jag hittar jag inget från den ursprungliga källan, men  jag kan se att Wikipedia citerar samma ord. Men i ”Wikipedia i media” står heller inget om i vilket nummer detta stod att läsa. Vilket får mig att undra om det är Wikipedia eller tidskriften Filter som Aftonbladet egentligen citerar ?

Jag tror jag får gå till min säkraste källa om jag vill veta i vilket nummer detta citat stod att läsa: till Metabolism-Monica, hon brukar läsa Filter.

Kommentera

